Climatic Research Unit email controversy

From Wikipedia, the free encyclopedia

Climatic Research Unit email controversy

The Hubert Lamb Building, which houses the Climatic Research Unit
Date 17 November 2009
Location  Climatic Research Unit, University of East Anglia

Also known as "Climategate"

Inquiries  House of Commons Science and Technology Committee, reported 31 March 2010.[1]
The Climatic Research Unit email controversy (dubbed "Climategate" in the media) began in
November 2009 with the Internet leak of thousands of emails and other documents from the University
of East Anglia's (UEA) Climatic Research Unit (CRU). According to the university, the emails and
documents were obtained through a server hacking. Allegations by climate change sceptics that the
emails revealed misconduct within the climate science community were quickly publicised by the
media.[2][3][4] The UEA and CRU issued rebuttals of the allegations,[S] and the Norfolk Constabulary

is conducting a criminal investigation of the server breach.[6] Subsequent inquiries rejected allegations
that climate scientists had colluded to withhold scientific information, interfered with the peer-review
process to prevent dissenting scientific papers from being published, deleted raw data, or manipulated
data to make the case for global warming appear stronger than it is, but the UEA was criticised for a
"culture of withholding information."[7]

Three independent reviews into the affair were initiated in the UK, two of which were concluded by the
end of March 2010, with the remaining review releasing its findings on 7 July.[8] The CRU's director,
Professor Phil Jones, stood aside temporarily from his post during the reviews, then was reinstated in a
newly reorganised position as Director of Research after the reviews cleared him of the most serious
charges.[8][9] Reports by the House of Commons' Science and Technology Select Committee and an
independent Science Assessment Panel commissioned by the UEA concluded that there was no
evidence of malpractice on the part of the CRU and Phil Jones,[10] though they did find that there was
room for improvement in some of the CRU's working practices.[10][11]

The scientific consensus that "global warming is happening and that it is induced by human activity"


file:///wiki/Scientific_consensus
file:///wiki/Science_and_Technology_Select_Committee
file:///wiki/House_of_Commons_(United_Kingdom)
file:///wiki/Phil_Jones_(climatologist)
file:///wiki/Independent_review
file:///wiki/Norfolk_Constabulary
file:///wiki/Climate_change_scepticism
file:///wiki/Hacker_(computer_security)
file:///wiki/Climatic_Research_Unit
file:///wiki/University_of_East_Anglia
file:///wiki/University_of_East_Anglia
file:///wiki/Internet_leak
file:///wiki/Science_and_Technology_Committee
file:///wiki/University_of_East_Anglia
file:///wiki/Climatic_Research_Unit
file:///wiki/Hubert_Lamb
file:///wiki/File:Hubert_Lamb_Building.jpg

was found unchallenged by the emails[12] and there was "no evidence of any deliberate scientific
malpractice in any of the work of the Climatic Research Unit."[10] Although the CRU's use of statistics
was generally commended, some of their methods may not have been the best for the purpose.[10] The
reports concluded that Phil Jones had no case to answer[7] and that better statistical methods might not
have produced significantly different results.[10] The CRU's detractors were also criticised, with one of
the reports deploring the tone of their criticism and finding that some of the criticism had been
"selective and uncharitable".[10] The question of alleged failure to comply fully with the Freedom of
Information Act was left to the third review, published on 7 July, which found that there was
"unhelpfulness in responding to requests" and that "e-mails might have been deleted in order to make
them unavailable should a subsequent request be made for them".[13][14] A separate review by Penn
State University into accusations against Michael E. Mann cleared him of any wrongdoing, stating that
"there is no substance" to the allegations against him.[15]



file:///wiki/Michael_E._Mann
file:///wiki/Penn_State_University
file:///wiki/Penn_State_University

Contents

[hide]

1
Timelin
e of the
initial
incident
2
Content
of the
docume
nts

3

Respon
ses

(o8]

[— "

oo |,_a.|._.m |5 |> |¢—r | |m| = |o | 1< I= 1= |»n I | |< |>—A-|5 |C:|

.
98]

[N



Timeline of the initial incident

The incident began when someone accessed a server used by the Climatic Research Unit and copied
160 MB of data[2] containing more than 1,000 emails and 3,000 other documents.[16] The University
of East Anglia stated that the server from which the data were taken was not one that could easily have
been accessed and the data could not have been released inadvertently.[17]

The breach was first discovered on 17 November 2009 after the server of the RealClimate website was
hacked and a copy of the stolen data was uploaded.[3] According to Gavin Schmidt of RealClimate,
"At around 6.20am (EST) Nov 17th, somebody hacked into the RC server from an IP address
associated with a computer somewhere in Turkey, disabled access from the legitimate users, and
uploaded a file FOIA.zip to our server."[18] A link to the file on the RealClimate server was posted
from a Russian [P address to the Climate Audit blog at 7.24 am (EST i.e. at 2009-11-17 12:247) with
the comment "A miracle just happened."[19] Schmidt discovered the RealClimate hack minutes after it
occurred. He temporarily shut down the website and deleted the uploaded file.[20] RealClimate
reported that they had notified the University of East Anglia of the incident.[21]

On 19 November an archive file containing the data was uploaded to a server in Tomsk, Russia,[6]
before being copied to numerous locations across the Internet.[2] An anonymous post from a Saudi
Arabian [P address[22] to the climate-sceptic blog The Air Vent[3] described the material as "a random
selection of correspondence, code, and documents" and stated that climate science is "too important to
be kept under wraps".[23] That same day, Steve MclIntyre of Climate Audit was forwarded an internal
email sent to UEA staff warning that "climate change sceptics" had obtained a "large volume of files
and emails". The climate-sceptic blog Watts Up With That, which had obtained a copy of the files, also
received a posting from the hacker complaining that nothing was happening. Its moderator Steve
Mosher replied: "A lot is happening behind the scenes. It is not being ignored. Much is being
coordinated among major players and the media. Thank you very much. You will notice the beginnings
of activity on other sites now. Here soon to follow." Shortly afterwards, the emails began to be widely
publicised on climate-sceptic blogs and subsequently in the media.[24]

The Norfolk police subsequently confirmed that they were "investigating criminal offences in relation
to a data breach at the University of East Anglia" with the assistance of the Metropolitan Police's
Central e-Crime unit,[6] the Information Commissioner's Office (ICO) and the National Domestic
Extremism Team (NDET).[25] Commenting on the involvement of the NDET, a spokesman said: "At
present we have two police officers assisting Norfolk with their investigation, and we have also
provided computer forensic expertise. While this is not strictly a domestic extremism matter, as a
national police unit we had the expertise and resource to assist with this investigation, as well as good
background knowledge of climate change issues in relation to criminal investigations." However, the
police cautioned that "major investigations of this nature are of necessity very detailed and as a
consequence can take time to reach a conclusion."[26] The investigation is as yet unresolved.

Climate scientists at the CRU and elsewhere received numerous threatening and abusive e-mails in the
wake of the initial incidents.[27][28] Norfolk Police interviewed Phil Jones about death threats made
against him following the release of the emails,[29] and death threats against two scientists also are
under investigation by the US Federal Bureau of Investigation.[27] Climate scientists in Australia have
reported receiving threatening e-mails including references to where they live and warnings to "be
careful" about how some people might react to their scientific findings.[30]

Content of the documents

For more details on this topic, see Climatic Research Unit documents.


file:///wiki/Climatic_Research_Unit_documents
file:///wiki/Federal_Bureau_of_Investigation
file:///wiki/National_Domestic_Extremism_Team
file:///wiki/National_Domestic_Extremism_Team
file:///wiki/Information_Commissioner%2527s_Office
file:///wiki/Metropolitan_Police
file:///wiki/Watts_Up_With_That
file:///wiki/Steve_McIntyre
file:///wiki/Global_warming_controversy
file:///wiki/Saudi_Arabia
file:///wiki/Saudi_Arabia
file:///wiki/Tomsk
file:///wiki/ISO_8601
file:///wiki/Eastern_Time_Zone
file:///wiki/Climate_Audit
file:///wiki/IP_address
file:///wiki/Russia
file:///wiki/Gavin_Schmidt
file:///wiki/RealClimate
file:///wiki/Megabyte

The material comprised more than 1,000 emails, 2,000 documents, as well as commented source code,
pertaining to climate change research covering a period from 1996 until 2009.[31] According to an
analysis by The Guardian, the vast majority of the emails related to four climatologists: Phil Jones, the
head of the CRU; Michael E. Mann of Pennsylvania State University (PSU), one of the originators of
the graph of temperature trends dubbed the "hockey stick graph";[32] Tim Osborn[1], a climate
modeller at CRU; and Mike Hulme, director of the Tyndall Centre for Climate Change Research. The
four were either recipients or senders of all but 66 of the 1,073 emails, with most of the remainder of
the emails being sent from mailing lists. A few other emails were sent by, or to, other staff at the CRU.
Jones, Briffa, Osborn and Hulme had written high-profile scientific papers on climate change that had

been cited in reports by the Intergovernmental Panel on Climate Change.

Most of the emails concerned technical and mundane aspects of climate research, such as data analysis
and details of scientific conferences.[32] The Guardian's analysis of the emails found that the hacker
had filtered them using keywords, including "Yamal", "tree rings", and "Phil Jones", so that these terms
appear in many of the documents.[33] The controversy has thus focused on a small number of emails.

[32]

Climate change sceptics gained wide publicity in blogs and news media,[34] making allegations that
the hacked emails showed evidence that climate scientists manipulated data.[2] A few other
commentators such as Roger A. Pielke[not in citation given] said that the evidence supported claims
that dissenting scientific papers had been suppressed.[35]

The Wall Street Journal reported the emails revealed apparent efforts to ensure the IPCC include their
own views and exclude others and to withhold scientific data.[36] Reason reported that the CRU
evidently plotted to remove journal editors with whom they disagreed and suppress the publication of
articles that they disliked.[37] The ICO made a statement that the emails revealed that freedom of
information requests were 'not dealt with as they should have been under the legislation' but that they
could not prosecute due to statute of limitations.[38] Academics and climate change researchers said
that nothing in the emails proved wrongdoing, and dismissed the allegations.[39] Independent reviews
by FactCheck and the Associated Press said that the emails did not affect evidence that man made
global warming is a real threat, and said that emails were being misrepresented to support unfounded
claims of scientific misconduct. The AP said the stolen emails showed the scientists had "stonewalled
skeptics and discussed hiding data."[4][40] In this context, John Tierney of theNew York Times opined:
"these researchers, some of the most prominent climate experts in Britain and America, seem so
focused on winning the public-relations war that they exaggerate their certitude — and ultimately
undermine their own cause."[41]

Many commentators quoted one email referring to a "trick" used in Mann's graph to deal with the well-
known tree ring divergence problem to "hide the decline" that particular proxy showed for modern
temperatures after 1950, when measured temperatures were rising. These two phrases were taken out of
context by climate change sceptics including Senator Jim Inhofe and former Governor of Alaska Sarah
Palin as though they referred to a decline in measured global temperatures, even though they were
written when temperatures were at a record high.[34] In his review comments on the report, Stephen
Mclintyre objected to this graph being truncated, and said that the whole reconstruction should be
shown with comments to deal with the "divergence problem".[42] And John Tierney wrote in the New
York Times that "the graph adorned the cover of a report intended for policy makers and journalists. The
nonexperts wouldn’t have realized that the scariest part of that graph — the recent temperatures soaring
far above anything in the previous millennium — was based on a completely different measurement
from the earlier portion. It looked like one smooth, continuous line leading straight upward to certain
doom." [43] In their inquiry into allegations of research misconduct, Penn State reviewers concluded
"[t]he so-called 'trick' was nothing more than a statistical method used to bring two or more different



file:///wiki/Stephen_McIntyre
file:///wiki/Stephen_McIntyre
file:///wiki/Sarah_Palin
file:///wiki/Sarah_Palin
file:///wiki/Jim_Inhofe
file:///wiki/Divergence_problem
file:///wiki/John_Tierney_(journalist)
file:///wiki/Associated_Press
file:///wiki/FactCheck
file:///wiki/Statute_of_limitations
file:///wiki/Information_Commissioner%2527s_Office
file:///wiki/Reason_(magazine)
file:///wiki/Intergovernmental_Panel_on_Climate_Change
file:///wiki/Wall_Street_Journal
file:///wiki/Wikipedia:Verifiability
file:///wiki/Roger_A._Pielke
file:///wiki/Intergovernmental_Panel_on_Climate_Change
file:///wiki/Tyndall_Centre_for_Climate_Change_Research
file:///wiki/Mike_Hulme
http://www.uea.ac.uk/env/people/facstaff/osbornt
file:///w/index.php%3Ftitle=Tim_Osborn&action=edit&redlink=1
file:///wiki/Hockey_stick_controversy
file:///wiki/Pennsylvania_State_University
file:///wiki/Michael_E._Mann
file:///wiki/The_Guardian
file:///wiki/Climate_change
file:///wiki/Source_code

kinds of data sets together in a legitimate fashion by a technique that has been reviewed by a broad
array of peers in the field."[44] The Parliament of the United Kingdom select committee inquiry
concluded that "[Trick] appears to be a colloquialism for a "neat" method of handling data," and "[hide
the decline] was a shorthand for the practice of discarding data known to be erroneous".[7]

Computer source code and a readme file included in the documents were the subject of discussion in
the media.[45] The readme file indicated to some that "the coder, supremely frustrated with the poor
quality of his data, simply creates some [data]."[46] John Graham-Cumming, a computer scientist
interviewed by the BBC, said that the coding divulged was "below the standard you'd expect in any
commercial software."[47] In an editorial, Myles Allen wrote that contrary to its treatment by some
commentators the code was entirely pedagogical and was not used for any research or analysis
associated with the scientific publications showing the existence of global warming.[45]

Responses

In the United Kingdom and United States, there were calls for official inquiries into issues raised by the
documents. The British Conservative politician Lord Lawson said, "The integrity of the scientific
evidence ... has been called into question. And the reputation of British science has been seriously
tarnished. A high-level independent inquiry must be set up without delay." Bob Ward of the Grantham
Research Institute on Climate Change and the Environment at the London School of Economics said
that there had to be a rigorous investigation into the substance of the email messages once appropriate
action has been taken over the hacking, to clear the impression of impropriety given by the selective
disclosure and dissemination of the messages.[48] United States Senator Jim Inhofe, who had
previously claimed that global warming was "the greatest hoax ever perpetrated on the American
people,"[49] also planned to demand an inquiry.[S0]

University of East Anglia

The University of East Anglia was notified of the security breach on 17 November 2009, but when the
story was published in the press on 20 November they had no statement ready.[51] On 24 November,
Trevor Davies, the University of East Anglia pro-vice-chancellor with responsibility for research,
rejected calls for Jones' resignation or firing: "We see no reason for Professor Jones to resign and,
indeed, we would not accept his resignation. He is a valued and important scientist." The university
announced it would conduct an independent review to "address the issue of data security, an assessment
of how we responded to a deluge of Freedom of Information requests, and any other relevant issues
which the independent reviewer advises should be addressed."[52]

The university announced on 1 December that Phil Jones was to stand aside as director of the Unit until
the completion of the review.[53][54] Two days later, the university announced that Sir Muir Russell
would chair the inquiry, which would be known as the Independent Climate Change Email Review, and
would "examine email exchanges to determine whether there is evidence of suppression or
manipulation of data". The review would also scrutinise the CRU's policies and practices for
"acquiring, assembling, subjecting to peer review, and disseminating data and research findings" and
"their compliance or otherwise with best scientific practice". In addition, the investigation would
review CRU's compliance with Freedom of Information Act requests and also "make recommendations
about the management, governance and security structures for CRU and the security, integrity and
release of the data it holds."[55] In June, the publication date for the Independent Climate Change E-
mails Review report was confirmed as 7 July 2010.[56]

On 22 March 2010 the university announced the composition of an independent Science Assessment


file:///wiki/Muir_Russell
file:///wiki/University_of_East_Anglia
file:///wiki/Jim_Inhofe
file:///wiki/United_States_Senate
file:///wiki/London_School_of_Economics
file:///wiki/Grantham_Research_Institute_on_Climate_Change_and_the_Environment
file:///wiki/Grantham_Research_Institute_on_Climate_Change_and_the_Environment
file:///wiki/Nigel_Lawson
file:///wiki/Conservative_Party_(UK)
file:///wiki/Myles_Allen
file:///wiki/John_Graham-Cumming
file:///wiki/News_media
file:///wiki/Readme_file
file:///wiki/Computer_code

Panel to reassess key CRU papers which have already been peer reviewed and published in journals.
The panel did not seek to evaluate the science itself, but rather whether "the conclusions [reached by
the CRU] represented an honest and scientifically justified interpretation of the data." The university
consulted with the Royal Society in establishing the panel. It was chaired by Lord Oxburgh and its
membership consisted of Professor Huw Davies of ETH Zurich, Professor Kerry Emanual at the
Massachusetts Institute of Technology, Professor Lisa Graumlich of the University of Arizona,
Professor David Hand of Imperial College L.ondon, and Professors Herbert Huppert and Michael Kelly
of the University of Cambridge. It started its work in March 2010 and released its report on 14 April
2010. During its inquiry, the panel examined eleven representative CRU publications selected by the
Royal Society that spanned a period of over 20 years, as well as other CRU research materials. It also
spent fifteen person days at the UEA carrying out interviews with scientists.[10]

Climatologists

Among the scientists whose e-mails were disclosed, the CRU's researchers said in a statement that the
e-mails had been taken out of context and merely reflected an honest exchange of ideas. Michael Mann,
director of Pennsylvania State University's Earth System Science Center, said that sceptics were "taking
these words totally out of context to make something trivial appear nefarious",[16] and called the entire
incident a careful, "high-level, orchestrated smear campaign to distract the public about the nature of
the climate change problem."[57] Kevin E. Trenberth of the National Center for Atmospheric Research
said that he was appalled at the release of the e-mails but thought that it might backfire against climate
sceptics, as the messages would show "the integrity of scientists."[3] He also said that climate change
sceptics had selectively quoted words and phrases out of context, and that the timing suggested an
attempt to undermine talks at the December 2009 Copenhagen global climate summit.[58] Tom Wigley,
a former director of the CRU and now head of the US National Center for Atmospheric Research,
condemned the threats that he and other colleagues had received as "truly stomach-turning", and
commented: "None of it affects the science one iota. Accusations of data distortion or faking are
baseless. I can rebut and explain all of the apparently incriminating e-mails that I have looked at, but it
is going to be very time consuming to do so."[27] In relation to the harassment that he and his
colleagues were experiencing, he noted: "This sort of thing has been going on at a much lower level for
almost 20 years and there have been other outbursts of this sort of behaviour — criticism and abusive
emails and things like that in the past. So this is a worse manifestation but it's happened before so it's
not that surprising."[59]

Other prominent climate scientists, such as Richard Somerville, called the incident a smear campaign.
[60] David Reay of the University of Edinburgh noted that the CRU "is just one of many climate-
research institutes that provide the underlying scientific basis for climate policy at national and
international levels. The conspiracy theorists may be having a field day, but if they really knew
academia they would also know that every published paper and data set is continually put through the
wringer by other independent research groups. The information that makes it into the IPCC reports is
some of the most rigorously tested and debated in any area of science."[27]

One of the IPCC's lead authors, Raymond Pierrehumbert of the University of Chicago, expressed
concern at the precedent established by the hack: "[T]his is a criminal act of vandalism and of
harassment of a group of scientists that are only going about their business doing science. It represents
a whole new escalation in the war on climate scientists who are only trying to get at the truth... What
next? Deliberate monkeying with data on servers? Insertion of bugs into climate models?"[61] Another
IPCC lead author, David Karoly of the University of Melbourne, reported receiving numerous hate e-
mails in the wake of the incident and said that he believed there was "an organised campaign to
discredit individual climate scientists". Andrew Pitman of the University of New South Wales



file:///wiki/University_of_New_South_Wales
file:///wiki/Andrew_Pitman
file:///wiki/University_of_Melbourne
file:///wiki/David_Karoly
file:///wiki/University_of_Chicago
file:///wiki/Raymond_Pierrehumbert
file:///wiki/University_of_Edinburgh
file:///wiki/David_Reay
file:///wiki/Richard_Somerville
file:///wiki/National_Center_for_Atmospheric_Research
file:///wiki/Tom_Wigley
file:///wiki/2009_United_Nations_Climate_Change_Conference
file:///wiki/National_Center_for_Atmospheric_Research
file:///wiki/Kevin_E._Trenberth
file:///wiki/Pennsylvania_State_University
file:///wiki/Michael_E._Mann
file:///wiki/University_of_Cambridge
file:///wiki/Michael_Kelly_(physicist)
file:///wiki/Herbert_Huppert
file:///wiki/Imperial_College_London
file:///wiki/University_of_Arizona
file:///wiki/Massachusetts_Institute_of_Technology
file:///wiki/ETH_Zurich
file:///wiki/Ronald_Oxburgh,_Baron_Oxburgh
file:///wiki/Royal_Society

commented: "The major problem is that scientists have to be able to communicate their science without
fear or favour and there seems to be a well-orchestrated campaign designed to intimidate some
scientists."[30]

In response to the incident, 1,700 British scientists signed a joint statement circulated by the UK Met
Office declaring their "utmost confidence in the observational evidence for global warming and the
scientific basis for concluding that it is due primarily to human activities."[62] Met Office chief
executive John Hirst and its chief scientist Julia Slingo asked their colleagues to sign the statement "to
defend our profession against this unprecedented attack to discredit us and the science of climate

change."[63]

Patrick J. Michaels who was criticised in the e-mails and who had long doubted human influence on
global warming, said "This is not a smoking gun; this is a mushroom cloud". He said that some e-mails
showed an effort to block the release of data for independent review, and that some messages discussed
discrediting him by claiming he knew his research was wrong in his doctoral dissertation, "This shows
these are people willing to bend rules and go after other people's reputations in very serious ways."[3]

James Hansen said that the controversy has "no effect on the science" and that while some of the e-
mails reflect poor judgment, the evidence for human-made climate change is overwhelming.[64] Hans
von Storch, who also concurs with the mainstream view on global warming,[65] said that the
University of East Anglia (UEA) had "violated a fundamental principle of science" by refusing to share
data with other researchers. "They play science as a power game," he said.[66]

Judith Curry wrote that in her opinion "there are two broader issues raised by these emails that are
impeding the public credibility of climate research: lack of transparency in climate data, and 'tribalism'
in some segments of the climate research community that is impeding peer review and the assessment
process." She hoped that the affair would change the approach of scientists to providing their data to
the public, and their response to criticisms of their work. She had herself learned to be careful about
what to put in e-mails when a "disgruntled employee" made a freedom of information request. Mann
described these comments as "somewhat naive" considering that in recent years scientists had become
much more open with their data. He said that skeptics "will always complain about something else,
want something more. Eventually, as we see, they've found a way to get access to private
communications between scientists."[57]

Scientific organizations

The Intergovernmental Panel on Climate Change Working Group I issued statements that the
assessment process, involving hundreds of scientists worldwide, is designed to be transparent and to
prevent any individual or small group from manipulating the process. The statement noted that the
"internal consistency from multiple lines of evidence strongly supports the work of the scientific
community, including those individuals singled out in these email exchanges".[67][68]

The American Meteorological Society stated that the incident did not affect the society's position on
climate change. They pointed to the breadth of evidence for human influence on climate, stating "For
climate change research, the body of research in the literature is very large and the dependence on any
one set of research results to the comprehensive understanding of the climate system is very, very
small. Even if some of the charges of improper behavior in this particular case turn out to be true—
which is not yet clearly the case—the impact on the science of climate change would be very
limited."[69]

The American Geophysical Union issued a statement that they found "it offensive that these emails
were obtained by illegal cyber attacks and they are being exploited to distort the scientific debate about



file:///wiki/American_Geophysical_Union
file:///wiki/American_Meteorological_Society
file:///wiki/Judith_Curry
file:///wiki/Hans_von_Storch
file:///wiki/Hans_von_Storch
file:///wiki/James_Hansen
file:///wiki/Patrick_Michaels
file:///w/index.php%3Ftitle=Julia_Slingo&action=edit&redlink=1
file:///w/index.php%3Ftitle=John_Hirst_(executive)&action=edit&redlink=1
file:///wiki/Met_Office
file:///wiki/Met_Office

the urgent issue of climate change." They reaffirmed their 2007 position statement on climate change
"based on the large body of scientific evidence that Earth's climate is warming and that human activity
is a contributing factor. Nothing in the University of East Anglia hacked e-mails represents a significant
challenge to that body of scientific evidence."[70]

The American Association for the Advancement of Science (AAAS) reaffirmed its position on global
warming and "expressed grave concerns that the illegal release of private emails stolen from the
University of East Anglia should not cause policy-makers and the public to become confused about the
scientific basis of global climate change. Scientific integrity demands robust, independent peer review,
however, and AAAS therefore emphasized that investigations are appropriate whenever significant
questions are raised regarding the transparency and rigor of the scientific method, the peer-review
process, or the responsibility of individual scientists. The responsible institutions are mounting such
investigations." Alan I. Leshner, CEO of the AAAS and executive publisher of the journal Science, said
"AAAS takes issues of scientific integrity very seriously. It is fair and appropriate to pursue answers to
any allegations of impropriety. It’s important to remember, though, that the reality of climate change is
based on a century of robust and well-validated science."[71]

Parliament

On 22 January 2010, the House of Commons Science and Technology Select Committee announced it
would conduct an inquiry into the affair, examining the implications of the disclosure for the integrity
of scientific research, reviewing the scope of the independent Muir Russell review announced by the
UEA, and reviewing the independence of international climate data sets.[72] The committee invited
written submissions from interested parties, and published 55 submissions that it had received by 10
February. They included submissions from the University of East Anglia, the Global Warming Policy
Foundation, the Institute of Physics, the Royal Society of Chemistry, the Met Office, several other
professional bodies, prominent scientists, some climate change sceptics, several MEPs and other
interested parties.[73] An oral evidence session was held on 1 March 2010.[74] The committee released
its report on 31 March 2010.

UK Government

UK Met Office

On 23 November 2009, a spokesman for the Met Office, a UK government agency which works with
the CRU in providing global temperature information, said there was no need for an inquiry. "The
bottom line is that temperatures continue to rise and humans are responsible for it. We have every
confidence in the science and the various datasets we use. The peer-review process is as robust as it

could possibly be."[48]

On 5 December 2009, however, the Met Office indicated its intention to re-examine 160 years of
temperature data in the light of concerns that public confidence in the science had been damaged by the
controversy over the emails.[75] The Met Office would also publish online the temperature records for
over 1,000 worldwide weather stations.[76][77] It remained confident that its analysis would be shown
to be correct[75] and that the data would show a temperature rise over the past 150 years.[76][78]

Information Commissioner's Office

Wide-ranging allegations were made after Deputy Information Commissioner, Graham Smith, told a
journalist on 22 January 2010 that "the emails which are now public reveal that ... requests under the


file:///wiki/Met_Office
file:///wiki/Member_of_the_European_Parliament
file:///wiki/Met_Office
file:///wiki/Royal_Society_of_Chemistry
file:///wiki/Institute_of_Physics
file:///wiki/Global_Warming_Policy_Foundation
file:///wiki/Global_Warming_Policy_Foundation
file:///wiki/University_of_East_Anglia
file:///wiki/Climate_Data_Records
file:///wiki/Science_and_Technology_Select_Committee
file:///wiki/House_of_Commons_(United_Kingdom)
file:///wiki/Science_(journal)
file:///wiki/Chief_executive_officer
file:///wiki/Alan_I._Leshner
file:///wiki/American_Association_for_the_Advancement_of_Science

Freedom of Information Act were not dealt with as they should have been under the legislation. Section
77 of the Freedom of Information Act makes it an offence for public authorities to act so as to prevent
intentionally the disclosure of requested information." The deputy commissioner said that the
Information Commissioner's Office (ICO) could not currently prosecute due to statute of limitations
restrictions, but was looking into other time-barred investigations to see if a case could be made to
change the relevant law. Following the publication of the news report on 27 January, the university said
it had not been made aware of the statement by Smith.[38] Section 77 makes it an offence for the
authority or any person employed by the authority to deface or destroy information which has been
requested, and is enforced through the magistrates court, unlike ICO decisions issuing enforcement
notices which specify what steps the public authority needs to take in order to comply with the Act and
give a timescale for compliance, with ultimate appeal to the High Court. On 29 January the university
requested retraction or clarification of the alleged breaches. The ICO declined to retract, and said that
"Errors like this are frequently made in press reports and the ICO cannot be expected to correct them,
particularly when the ICO has not itself referred to penalties or sanctions in its own statement."[79][80]

In its submission to the Science and Technology Select Committee, the university denied allegations
that it had refused to release raw data in breach of the FOI Act,[81] and said that the Deputy
Information Commissioner's comments had been incorrectly reported as referring to such data. The
university stated that a letter that the Information Commissioner's Office (ICO) had sent it on 29
January 2010 showed that no breach of the law had been established, and that the ICO's comments to
the press referred only to prima facie evidence about an FOI request for private emails.[73][82] The
university made available the ICQO's letter, which said that "the prima facie evidence from the published
emails indicate an attempt to defeat disclosure by deleting information. It is hard to imagine more
cogent prima facie evidence."[83][84] Evan Harris, a Liberal Democrat Member of Parliament, told
The Times that it would be unwise for the university to attempt to portray the ICO's letter in a positive
light, as the correspondence would be examined by the Committee. The UEA told the newspaper that
the point being made in their submission was that "there has been no investigation so no decision, as
was widely reported. The ICO read emails and came to assumptions but has not investigated or
demonstrated any evidence that what may have been said in emails was actually carried out."[85]

In its inquiry report, the select committee blamed the university for mishandling Freedom of
Information requests, and said it had “found ways to support the culture at CRU of resisting disclosure
of information to climate change sceptics”. The committee also criticised the ICO, which it said had
made "a statement to the press that went beyond that which it could substantiate", and recommended
that it should develop procedures to check its public comments, and "swiftly correct any mis-statements
or misinterpretations of such statements". It accepted that the six month statute of limitations restriction
was insufficient and should be reviewed. It called for a full investigation by the Muir Russell inquiry or
by the Information Commissioner to resolve the question of whether there had been a breach of Section
77 of the FOI Act.[86][87][79]

On 7 July 2010 the ICO published a decision in respect of the FOI Act (Section 50) / Environmental
Information Regulations (EIR) concerning requests that retired engineer and climate sceptic David
Holland had made of the UEA in which he had asked for information about CRU staff involvement
with the IPCC. The ICO found that the university "did not deal with some of [Holland's] requests in
accordance with the requirements of the EIR in two respects, by failing to provide a refusal to a request
for information within 20 working days and failing to provide a response to two other requests." As
Holland was "content not to proceed with his complaint in relation the public authority’s failure to
provide him with the information he had requested on 27 June and 31 July 2008, the Commissioner
requires no further steps to be taken with regard to these requests." The ICO would consider whether
the e-mail disclosures indicated that any further action was appropriate to ensure future compliance.



file:///wiki/Environmental_Information_Regulations_2004
file:///wiki/Environmental_Information_Regulations_2004
file:///wiki/The_Times
file:///wiki/Member_of_Parliament
file:///wiki/Liberal_Democrats
file:///wiki/Evan_Harris
file:///wiki/Prima_facie
file:///wiki/Statute_of_limitations
file:///wiki/Information_Commissioner%2527s_Office
file:///wiki/Freedom_of_Information_Act_2000

Regarding the question of whether there had been a breach of section 77 of the FOIA or its equivalent
in the EIR, the ICO stated "Although the emails referred to above indicated prime facie evidence of an
offence, the Commissioner was unable to investigate because six months had passed since the potential
offence was committed, a constraint placed on the legislation by the Magistrates Court Act 1980."[88]

Other responses

Rajendra Pachauri, chairman of the Intergovernmental Panel on Climate Change, told the BBC in
December 2009 that he considered the affair to be "a serious issue and we will look into it in
detail."[89] He later clarified that the IPCC would review the incident to identify lessons to be learned,
and he rejected suggestions that the IPCC itself should carry out an investigation. The only
investigations being carried out were those of the University of East Anglia and the British police.[90]

Pennsylvania State University announced in December 2009 it would review the work of Michael
Mann, in particular looking at anything that had not already been addressed in an earlier review by the
National Research Council of the National Academy of Sciences which had found some faults with his
methodology but agreed with the results.[91][92][93] In response, Mann said he would welcome the
review.[93] The investigatory committee subsequently determined there was no credible evidence
Mann suppressed or falsified data, destroyed emails, information and/or data related to the IPCC Fourth
Assessment Report, or misused privileged or confidential information. The committee did not make a
definitive finding on the final point of inquiry — "whether Dr. Mann seriously deviated from accepted
practices within the academic community for proposing, conducting, or reporting research or other
scholarly activities". The committee noted that the NAS inquiry had found "that Dr. Mann’s science did
fall well within the bounds of accepted practice", but in light of the newly available information this
question of conduct was to be investigated by five prominent Penn State scientists from other scientific

disciplines.[44][94

The Investigatory Committee reported on June 4, 2010 that it had "determined that Dr. Michael E.
Mann did not engage in, nor did he participate in, directly or indirectly, any actions that seriously
deviated from accepted practices within the academic community." It noted his success in proposing
research and obtaining funding for it, commenting that this "clearly places Dr. Mann among the most
respected scientists in his field. Such success would not have been possible had he not met or exceeded
the highest standards of his profession for proposing research." Mann's extensive recognitions within
the research community demonstrated that "his scientific work, especially the conduct of his research,
has from the beginning of his career been judged to be outstanding by a broad spectrum of scientists."
It agreed unanimously that "there is no substance" to the allegations against Mann.[15]

Mann said he regretted not objecting to a suggestion from Jones in a 29 May 2008 message that he
destroy emails. "I wish in retrospect I had told him, 'Hey, you shouldn't even be thinking about this,"
Mann said in March 2010. "I didn't think it was an appropriate request." Mann's response to Jones at
the time was that he would pass on the request to another scientist. "The important thing is, I didn't
delete any emails. And I don't think [Jones] did either."[95]

In a series of emails sent through an National Academy of Sciences (NAS) listserv, apparently
forwarded outside the group by an unknown person, scientists discussing the "Climategate" fallout
considered launching advertising campaigns, widening their public presence, pushing the NAS to take
a more active role in explaining climate science and creating a nonprofit to serve as a voice for the
scientific community.[96]

Jon Krosnick, professor of communication, political science and psychology at Stanford University,
said scientists were overreacting. Referring to his own poll results of the American public, he said "It's
another funny instance of scientists ignoring science." Krosnick found that "Very few professions enjoy


file:///wiki/Jon_Krosnick
file:///wiki/Listserv
file:///wiki/United_States_National_Academy_of_Sciences
file:///wiki/IPCC_Fourth_Assessment_Report
file:///wiki/IPCC_Fourth_Assessment_Report
file:///wiki/United_States_National_Academy_of_Sciences
file:///wiki/Hockey_stick_controversy%23National_Research_Council_Report
file:///wiki/Hockey_stick_controversy%23National_Research_Council_Report
file:///wiki/Pennsylvania_State_University
file:///wiki/Intergovernmental_Panel_on_Climate_Change
file:///wiki/Rajendra_K._Pachauri

the level of confidence from the public that scientists do, and those numbers haven't changed much in a
decade. We don't see a lot of evidence that the general public in the United States is picking up on the
(University of East Anglia) emails. It's too inside baseball."[97]

The Christian Science Monitor, in an article titled "Climate scientists exonerated in 'climategate' but
public trust damaged," stated, "While public opinion had steadily moved away from belief in man-
made global warming before the leaked CRU emails, that trend has only accelerated."[98] Paul
Krugman, columnist for the New York Times, argued that this, along with all other incidents which
called into question the scientific consensus on climate change, was "a fraud concocted by opponents
of climate action, then bought into by many in the news media."[99]

Reports

House of Commons Science and Technology Committee

The Science and Technology Select Committee inquiry reported on 31 March 2010 that it had found
that "the scientific reputation of Professor Jones and CRU remains intact". The emails and claims
raised in the controversy did not challenge the scientific consensus that "global warming is happening
and that it is induced by human activity". The MPs had seen no evidence to support claims that Jones
had tampered with data or interfered with the peer-review process.[100]

The committee criticised a "culture of non-disclosure at CRU" and a general lack of transparency in
climate science where scientific papers had usually not included all the data and code used in
reconstructions. It said that "even if the data that CRU used were not publicly available—which they
mostly are—or the methods not published—which they have been—its published results would still be
credible: the results from CRU agree with those drawn from other international data sets; in other
words, the analyses have been repeated and the conclusions have been verified." The report added that
"scientists could have saved themselves a lot of trouble by aggressively publishing all their data instead
of worrying about how to stonewall their critics." The committee criticised the university for the way
that freedom of information requests were handled, and for failing to give adequate support to the
scientists to deal with such requests.[101]

The committee chairman Phil Willis said that the "standard practice" in climate science generally of not
routinely releasing all raw data and computer codes "needs to change and it needs to change quickly".
Jones had admitted sending "awful emails"; Willis commented that "[Jones] probably wishes that
emails were never invented," but "apart from that we do believe that Prof. Jones has in many ways been
scapegoated as a result of what really was a frustration on his part that people were asking for
information purely to undermine his research."[7] In Willis' view this did not excuse any failure to deal
properly with FOI Act requests, but the committee accepted that Jones had released all the data that he
could.[7] It stated: "There is no reason why Professor Jones should not resume his post. He was
certainly not co-operative with those seeking to get data, but that was true of all the climate scientists".

[86]

The committee was careful to point out that its report had been written after a single day of oral
testimony and would not be as in-depth as other inquiries.[100] In response to the report, Professor
Myles Allen, a climate scientist at Oxford University, commented that while it was fundamental to
good science to be open about exchanging data, withholding it from non-scientists has been common in
the field of climate science. "There was an assumption within the climate science community that we
could use our professional judgement to distinguish between professional scientists and activists or
members of the public," he said. "The big implication in all this for science is that the [FOI Act] is



file:///wiki/Oxford_University
file:///wiki/Myles_Allen
file:///wiki/Phil_Willis
file:///wiki/Paul_Krugman
file:///wiki/Paul_Krugman
file:///wiki/Christian_Science_Monitor

taking away our liberty to use our own judgement to decide who we spend time responding to. And that
has a cost."[7]

Science Assessment Panel

The report of the independent Science Assessment Panel was published on 14 April 2010 and
concluded that the panel had seen "no evidence of any deliberate scientific malpractice in any of the
work of the Climatic Research Unit." It found that the CRU's work had been "carried out with
integrity" and had used "fair and satisfactory" methods. The CRU was found to be "objective and
dispassionate in their view of the data and their results, and there was no hint of tailoring results to a
particular agenda." Instead, "their sole aim was to establish as robust a record of temperatures in recent
centuries as possible."[10]

The panel commented that it was "very surprising that research in an area that depends so heavily on
statistical methods has not been carried out in close collaboration with professional statisticians." It
found that although the CRU had not made inappropriate use of statistical methods, some of the
methods used may not have been the best for the purpose, though it conceded that "it is not clear that
better methods would have produced significantly different results." It suggested that the CRU could
have done more to document and archive its work, data and algorithms and found that the scientists
were "ill prepared" for the amount of public attention generated by their work, commenting that "as
with many small research groups their internal procedures were rather informal." The media and other
scientific organisations were criticised for having "sometimes neglected" to reflect the uncertainties,
doubts and assumptions of the work done by the CRU. The UK Government's policy of charging for
access to scientific date was described as "inconsistent with policies of open access to data promoted
elsewhere." The panel was also critical of the CRU's detractors, stating that it "deplore[d] the tone of
much of the criticism that has been directed at CRU". It found that some of the criticism had been
"selective and uncharitable" and critics had displayed "a lack of awareness" of the difficulties of
research in this area.[10]

Speaking at a press conference to announce the report, the panel's chair, Lord Oxburgh, stated that his
team had found "absolutely no evidence of any impropriety whatsoever" and that "whatever was said in
the emails, the basic science seems to have been done fairly and properly." He said that many of the
criticisms and allegations of scientific misconduct had been made by people "who do not like the
implications of some of the conclusions" reached by the CRU's scientists. The repeated FOI requests
made by climate change sceptic Steve Mclntyre and others "could have amounted to a campaign of
harassment" and the issue of how FOI laws should be applied in an academic context remained
unresolved.[102] Another panel member, Professor David Hand, commended the CRU for being
explicit about the inherent uncertainties in its research data, commenting that "there is no evidence of
anything underhand — the opposite, if anything, they have brought out into the open the uncertainties
with what they are dealing with."[103]

The UEA's vice-chancellor, Edward Acton, welcomed the panel's findings. Describing its report as
"hugely positive", he stated that "it is especially important that, despite a deluge of allegations and
smears against the CRU, this independent group of utterly reputable scientists have concluded that
there was no evidence of any scientific malpractice."[104] He criticised the way that the emails had
been misrepresented, saying that "UEA has already put on record its deep regret and anger that the theft
of emails from the University, and the blatant misrepresentation of their contents as revealed both in
this report and the previous one by the Science and Technology Select Committee, damaged the
reputation of UK climate science."[105] The UEA issued a statement in which it accepted that "things
might have been done better." It said that improvements had already been undertaken by the CRU and



others in the climate science community and that the University would "continue to ensure that these
imperatives are maintained."[106

It later emerged that the Science Assessment Panel was not assessing the quality but instead the
integrity of the CRU's science. Phil Willis described this a "sleight of hand" and was not what the
Parliamentary Committee he had chaired had been led to believe. There were also questions about the
selection of publications examined by the panel.[107]

Independent Climate Change Email Review

In July 2010, the British investigation comissioned by the UEA, chaired by Sir Muir Russell, and
announced in December 2009, published its final report saying it had exonerated the scientists of
manipulating their research to support preconceived ideas about global warming. The "rigour and
honesty" of the scientists at the Climatic Research Unit were found not to be in doubt.[14] The panel
found that they did not subvert the peer review process to censor criticism as alleged, and that the key
data needed to reproduce their findings was freely available to any "competent" researcher.[8]

The panel did rebuke the CRU for their reluctance to release computer files, and found that a graph
produced in 1999 was "misleading," though not deliberately so as necessary caveats had been included
in the accompanying text.[108] It found evidence that emails might have been deleted in order to make
them unavailable should a subsequent request be made for them, though the panel did not ask anyone at
CRU whether they had actually done this.[109]

At the conclusion of the inquiry, Jones was reinstated with the newly-created role of Director of

Research.[8][13][14

Media reception

See also: Media coverage of climate change

A New York Times editorial, after the July 2010 reports, called Climategate a "manufactured
controversy," and expressed the hope that panel reports clearing the scientists "will receive as much
circulation as the original, diversionary controversies,"[110] and in June 2010 Newsweek called the
controversy a "highly orchestrated, manufactured scandal."[111]

A July 2010 Boston Herald editorial said that while the scientists were "given a not-quite-full
exoneration ... echoes of the uproar still prompt needed skepticism."[112] A Wall Street Journal
editorial criticized the Muir Russell study as "a 160-page evasion of the real issues." The newspaper
said that "the review assumes the validity of the global warming 'consensus' while purporting to
reaffirm that consensus. Since a statement cannot prove itself, the review merely demonstrates a
weakness for circular logic."[113]

Senior editor Clive Crook at The Atlantic wrote that, judging by the various Climategate inquiries, "The
climate-science establishment ... seems entirely incapable of understanding, let alone repairing, the
harm it has done to its own cause."[114] Richard Harrabin of the BBC noted the reviews examined
behavior but not science, thus not satisfying sceptics that they were definitive. He identified
inconsistencies and said, "Critics suspect a whitewash to hide flaws in climate science, but my own
lengthy investigations into the background to the inquiries have found no smoking gun."[115]

The Economist said the Muir Russell report "is thorough, but it will not satisfy all the critics." The
magazine said the recent inquiries "raise important issues about how to do science in such an
argumentative area and under new levels of scrutiny, especially from a largely hostile and sometimes
expert blogosphere."[116] The online edition of Columbia Journalism Review criticized newspapers



file:///wiki/Columbia_Journalism_Review
file:///wiki/The_Economist
file:///wiki/The_Atlantic
file:///wiki/Clive_Crook
file:///wiki/Wall_Street_Journal
file:///wiki/Boston_Herald
file:///wiki/Newsweek
file:///wiki/New_York_Times
file:///wiki/Media_coverage_of_climate_change

and magazines for failing to give prominent coverage to the findings of the review panels, and said that
"readers need to understand that while there is plenty of room to improve the research and
communications process, its fundamental tenets remain as solid as ever."[117] CNN media critic
Howard Kurtz expressed similar sentiments.[118]

University of Sydney Emeritus Professor of Government and International Relations Rodney Tiffen
also noted the "common criticism of the media that it prominently publishes allegations, but gives less
coverage to the prosaic facts that later refute them" noting however that this specific case was unusual
in that "such an edifice of sweeping accusation and extravagant invective [was] constructed on such a
slender factual basis." In Australia, the climategate "scandal was one of the pivotal moments in
changing the politics of climate change", playing a role in climate change sceptic[119][120] Tony
Abbott replacing climate change believer Malcolm Turnbull as Leader of the Opposition and in ending
bipartisan support for legislation introducing an emissions trading scheme. Tiffen particularly lamented
that in general the "columnists who gave greatest vent to their indignation have not made any revisions
or corrections, let alone apologised to the scientists whose integrity they so sweepingly impugned." He
commented that the comparative lack coverage of the findings of reports into the CRU "leaves us to
ponder the curiosities of a news media that gets so over-excited by dramatic allegations and then
remains so incurably uninterested in their resolution." [121]

See also

T Environment portal

* Global warming controversy
* Global warming conspiracy theory

References

1. 2 British Parliamentary Inquiry Clears 'Climategate' Scientists, Environment News Service, 31
March 2010.

2. ~abedyickman, Leo; Randerson (2009-11-20). "Climate sceptics claim leaked emails are
evidence of collusion among scientists". Guardian.co.uk (London: The Guardian).

http://www.guardian.co.uk/environment/2009/nov/20/climate-sceptics-hackers-leaked-emails.
Retrieved 2010-07-27.

Dispute". NYTimes.com (New York Times).

http://www.nytimes.com/2009/11/21/science/earth/2 1 climate.html. Retrieved 2010-07-27.
4, ~ab "Climategate". FactCheck.org. 2009-12-10, corrected 2009-12-22.
http://factcheck.org/2009/12/climategate/. Retrieved 2010-01-04.

5. 2 "CRU statements — University of East Anglia (UEA)". University of East Anglia. Archived
from the original on 2010-04-09. http://www.webcitation.org/50r7YthQO. Retrieved 2010-04-

06.
6. ~abc Stewart, Will; Delgado, Martin (2009-12-06). "Were Russian security services behind the

leak of 'Climategate' emails?". Daily Mail. http://www.dailymail.co.uk/news/article-
1233562/Emails-rocked-climate-change-campaign-leaked-Siberian-closed-city-university-built-
KGB.html.

7. nabcdefRanderson, James (2010-03-31). "Climate researchers 'secrecy' criticised — but MPs
say science remains intact". 7he Guardian (London).



http://www.guardian.co.uk/environment/2010/mar/31/climate-mails-inquiry-jones-cleared
http://www.guardian.co.uk/environment/2010/mar/31/climate-mails-inquiry-jones-cleared
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1233562/Emails-rocked-climate-change-campaign-leaked-Siberian-closed-city-university-built-KGB.html
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1233562/Emails-rocked-climate-change-campaign-leaked-Siberian-closed-city-university-built-KGB.html
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1233562/Emails-rocked-climate-change-campaign-leaked-Siberian-closed-city-university-built-KGB.html
file:///wiki/Daily_Mail
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1233562/Emails-rocked-climate-change-campaign-leaked-Siberian-closed-city-university-built-KGB.html
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1233562/Emails-rocked-climate-change-campaign-leaked-Siberian-closed-city-university-built-KGB.html
http://www.webcitation.org/5or7YthQO
http://www.uea.ac.uk/mac/comm/media/press/CRUstatements
file:///wiki/University_of_East_Anglia
http://www.webcitation.org/5or7YthQO
http://factcheck.org/2009/12/climategate/
file:///wiki/FactCheck.org
http://factcheck.org/2009/12/climategate/
http://www.nytimes.com/2009/11/21/science/earth/21climate.html
http://www.nytimes.com/2009/11/21/science/earth/21climate.html
http://www.nytimes.com/2009/11/21/science/earth/21climate.html
http://www.guardian.co.uk/environment/2009/nov/20/climate-sceptics-hackers-leaked-emails
http://www.guardian.co.uk/environment/2009/nov/20/climate-sceptics-hackers-leaked-emails
http://www.guardian.co.uk/environment/2009/nov/20/climate-sceptics-hackers-leaked-emails
http://www.ens-newswire.com/ens/mar2010/2010-03-31-02.html
file:///wiki/Global_warming_conspiracy_theory
file:///wiki/Global_warming_controversy
file:///wiki/Portal:Environment
file:///wiki/Emissions_trading
file:///wiki/Leader_of_the_Opposition
file:///wiki/Malcolm_Turnbull
file:///wiki/Liberal_Party_of_Australia_leadership_election,_2009
file:///wiki/Tony_Abbott
file:///wiki/Tony_Abbott
file:///wiki/Tony_Abbott%23Climate_change
file:///wiki/Rodney_Tiffen
file:///wiki/Emeritus_Professor
file:///wiki/University_of_Sydney
file:///wiki/Howard_Kurtz
file:///wiki/CNN
file:///wiki/File:Devils_Punchbowl_Waterfall,_New_Zealand.jpg

http://www.guardian.co.uk/environment/2010/mar/3 1/climate-mails-inquiry-jones-cleared.
Retrieved 2010-07-26.

8. nabced Adam David (July 7, 2010). "Climategate' review clears scientists of dishonesty over
data". The Guardian (London).

http://www.guardian.co.uk/environment/2010/jul/07/climategate-review-clears-scientists-

dishonesty. Retrieved July 7, 2010.
9. 2 McCarthy, Michael (2010-07-08). "'Conspiracy theories finally laid to rest' by report on

leaked climate change emails". The Independent (London).
http://www.independent.co.uk/environment/climate-change/conspiracy-theories-finally-laid-to-

rest-by-report-on-leaked-climate-change-emails-2021222.html. Retrieved 2010-07-27.
————— fghi Oxburgh, Ron; Huw Davies, Kerry Emanuel, Lisa Graumlich, David Hand,
Herbert Huppert, Michael Kelly (14 April 2010). "Report of the International Panel set up by
the University of East Anglia to examine the research of the Climatic Research Unit" (PDF).

University of East Anglia. http://www.uea.ac.uk/mac/comm/media/press/CRUstatements/SAP.
Retrieved 2010-04-27. "Submitted to the University 12 April 2010, with Addendum to report,

19 April 2010"

11.2 House of Commons Science and Technology Committee "The disclosure of climate data from
the Climatic Research Unit at the University of East Anglia" 31 March 2010.

12.2 Satter, Raphael G. (March 30, 2010). "'Climategate' inquiry largely clears scientists". Seattle
Times. Associated Press (London).
http://seattletimes.nwsource.com/html/nationworld/2011482792 climate31.html?. Retrieved
June 17, 2010.

13.7 25 "The Independent Climate Change E-mails Review". July 7, 2010. http://www.cce-
review.org/pdf/FINAL%20REPORT.pdf. Retrieved July 7, 2010.

14.~ @b ¢ Gillis, Justin (2010-07-07). "British Panel Clears Climate Scientists". NY7Times.com (New

York Times). http://www.nytimes.com/2010/07/08/science/earth/08climate.html. Retrieved
2010-07-27.

15.7 2 b 'Final Investigation Report Involving Dr. Michael E. Mann". The Pennsylvania State
University. June 4, 2010.
http://live.psu.edu/fullimg/userpics/10026/Final Investigation Report.pdf. Retrieved July 2,
2010.

1602k Eilperin, Juliet (21 November 2009). "Hackers steal electronic data from top climate

research center". WashingtonPost.com (Washington Post). http://www.washingtonpost.com/wp-
dyn/content/article/2009/11/20/AR2009112004093.html.

17.2 Lowthorpe, Shaun (2009-12-01). "Scotland Yard call in to probe climate data leak from UEA
in Norwich". Norwich Evening News.
http://www.eveningnews24.co.uk/content/News/story.aspx?
brand=ENOnline&category=News&tBrand=enonline&tCategory=news&itemid=NOEDO01%20
Dec%202009%2013%3A17%3A48%3A733.

18.2~ Schmidt, Gavin (2009-11-23). "The CRU hack: Context". RealClimate.org. RealClimate.
http://www.realclimate.org/index.php/archives/2009/11/the-cru-hack-context/comment-page-
4/#comment-143886. Retrieved 2010-07-27.

19.2 Mclntyre, Steve (2009-11-23). "A miracle just happened". camirror.wordpress.com. Climate
Audit (mirror). http://camirror.wordpress.com/2009/11/23/a-miracle-just-happened/. Retrieved
2010-07-27.

20.2 Taylor, Matthew; Arthur, Charles (2009-11-27). "Climate email hackers had access for more
than a month". Guardian.co.uk (London: The Guardian).

http://www.guardian.co.uk/environment/2009/nov/27/climate-email-hackers-access-month.



http://www.guardian.co.uk/environment/2009/nov/27/climate-email-hackers-access-month
http://www.guardian.co.uk/environment/2009/nov/27/climate-email-hackers-access-month
http://www.guardian.co.uk/environment/2009/nov/27/climate-email-hackers-access-month
http://camirror.wordpress.com/2009/11/23/a-miracle-just-happened/
file:///wiki/Climate_Audit
file:///wiki/Climate_Audit
http://camirror.wordpress.com/2009/11/23/a-miracle-just-happened/
http://www.realclimate.org/index.php/archives/2009/11/the-cru-hack-context/comment-page-4/#comment-143886
http://www.realclimate.org/index.php/archives/2009/11/the-cru-hack-context/comment-page-4/#comment-143886
file:///wiki/RealClimate
http://www.realclimate.org/index.php/archives/2009/11/the-cru-hack-context/comment-page-4/#comment-143886
file:///wiki/Gavin_Schmidt
http://www.eveningnews24.co.uk/content/News/story.aspx?brand=ENOnline&category=News&tBrand=enonline&tCategory=news&itemid=NOED01%20Dec%202009%2013%3A17%3A48%3A733
http://www.eveningnews24.co.uk/content/News/story.aspx?brand=ENOnline&category=News&tBrand=enonline&tCategory=news&itemid=NOED01%20Dec%202009%2013%3A17%3A48%3A733
http://www.eveningnews24.co.uk/content/News/story.aspx?brand=ENOnline&category=News&tBrand=enonline&tCategory=news&itemid=NOED01%20Dec%202009%2013%3A17%3A48%3A733
file:///wiki/Norwich_Evening_News
http://www.eveningnews24.co.uk/content/News/story.aspx?brand=ENOnline&category=News&tBrand=enonline&tCategory=news&itemid=NOED01%20Dec%202009%2013%3A17%3A48%3A733
http://www.eveningnews24.co.uk/content/News/story.aspx?brand=ENOnline&category=News&tBrand=enonline&tCategory=news&itemid=NOED01%20Dec%202009%2013%3A17%3A48%3A733
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2009/11/20/AR2009112004093.html
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2009/11/20/AR2009112004093.html
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2009/11/20/AR2009112004093.html
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2009/11/20/AR2009112004093.html
http://live.psu.edu/fullimg/userpics/10026/Final_Investigation_Report.pdf
file:///wiki/The_Pennsylvania_State_University
file:///wiki/The_Pennsylvania_State_University
http://live.psu.edu/fullimg/userpics/10026/Final_Investigation_Report.pdf
http://www.nytimes.com/2010/07/08/science/earth/08climate.html
http://www.nytimes.com/2010/07/08/science/earth/08climate.html
http://www.cce-review.org/pdf/FINAL%20REPORT.pdf
http://www.cce-review.org/pdf/FINAL%20REPORT.pdf
http://www.cce-review.org/pdf/FINAL%20REPORT.pdf
http://seattletimes.nwsource.com/html/nationworld/2011482792_climate31.html
http://seattletimes.nwsource.com/html/nationworld/2011482792_climate31.html?
http://www.publications.parliament.uk/pa/cm200910/cmselect/cmsctech/387/387i.pdf
http://www.publications.parliament.uk/pa/cm200910/cmselect/cmsctech/387/387i.pdf
http://www.uea.ac.uk/mac/comm/media/press/CRUstatements/SAP
http://www.uea.ac.uk/mac/comm/media/press/CRUstatements/SAP
http://www.uea.ac.uk/mac/comm/media/press/CRUstatements/SAP
file:///wiki/Ronald_Oxburgh,_Baron_Oxburgh
http://www.independent.co.uk/environment/climate-change/conspiracy-theories-finally-laid-to-rest-by-report-on-leaked-climate-change-emails-2021222.html
http://www.independent.co.uk/environment/climate-change/conspiracy-theories-finally-laid-to-rest-by-report-on-leaked-climate-change-emails-2021222.html
http://www.independent.co.uk/environment/climate-change/conspiracy-theories-finally-laid-to-rest-by-report-on-leaked-climate-change-emails-2021222.html
http://www.independent.co.uk/environment/climate-change/conspiracy-theories-finally-laid-to-rest-by-report-on-leaked-climate-change-emails-2021222.html
http://www.guardian.co.uk/environment/2010/jul/07/climategate-review-clears-scientists-dishonesty
http://www.guardian.co.uk/environment/2010/jul/07/climategate-review-clears-scientists-dishonesty
file:///wiki/The_Guardian
http://www.guardian.co.uk/environment/2010/jul/07/climategate-review-clears-scientists-dishonesty
http://www.guardian.co.uk/environment/2010/jul/07/climategate-review-clears-scientists-dishonesty
http://www.guardian.co.uk/environment/2010/mar/31/climate-mails-inquiry-jones-cleared

Retrieved 2010-07-27.
21.2 group (2009-11-20). "The CRU hack". RealClimate.org. RealClimate.
http://www.realclimate.org/index.php/archives/2009/11/the-cru-hack/. Retrieved 2010-07-27.
22.~ Webster, Ben (2009-12-06). "Climategate controversy has echoes of Watergate, UN says".
The Times (London).

http://www.timesonline.co.uk/tol/news/environment/copenhagen/article6946281.ece. Retrieved
2010-03-26.

23.2 Webster, Ben (2009-11-21). "Sceptics publish climate emails 'stolen from East Anglia
University". Times Online (London: The Times). Archived from the original on 2010-01-06.
http://www.webcitation.org/SmabKdXul. Retrieved 2010-07-27. "An anonymous statement
accompanying the emails said: “We feel that climate science is too important to be kept under
wraps. We hereby release a random selection of correspondence, code, and documents.
Hopefully it will give some insight into the science and the people behind it.”"

24.~ Arthur, Charles; Evans, Rob; Leigh, David; Pearce, Evans (2010-02-04). "Climate emails:
were they really hacked or just sitting in cyberspace?". The Guardian (London).

http://www.guardian.co.uk/environment/2010/feb/04/climate-change-email-hacker-police-
investigation.

25.2 Greaves, Tara (2010-01-11). "Extremism fears surround Norwich email theft". Norwich
Evening News. http://www.eveningnews24.co.uk/content/News/story.aspx?

brand=ENOnline&category=News&tBrand=enonline&tCategory=news&itemid=NOED09%20

Jan%202010%2010%3A40%3A22%3A830.
26.~ "Police extremist unit helps climate change email probe". BBC News. 2010-01-11.

http:/news.bbe.co.uk/1/hi/england/norfolk/8453117.stm.

27.~ @b cdRayillious, Kate (2009-12-08). "Hacked email climate scientists receive death threats".
The Guardian (London). http://www.guardian.co.uk/environment/2009/dec/08/hacked-climate-
emails-death-threats.

28.2 Richard Girling "The leak was bad. Then came the death threats" The Sunday Times, 7
February 2010.

29.2 McCrae, Fiona (2009-12-02). "Professor in climate change scandal helps police with
enquiries while researchers call for him to be banned". The Daily Mail.
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1232722/Professor-climate-change-scandal-helps-
police-enquiries-researchers-banned.html.

30025 O'Neill, Margot (2009-12-08). "The ugly side of climate politics". The Drum (ABC).
http://www.abc.net.au/news/stories/2009/12/09/2766874.htm?site=thedrum.

31.2 Gardner, Timothy (Mon Nov 23, 2009 4:07 pm EST). "Hacked climate emails awkward, not
game changer". Green Business (Reuters). http://www.reuters.com/article/GCA-
GreenBusiness/idUSTRESAM4AH20091123. Retrieved 24 November 2009.

32.A2bcplam, Faye (2009-12-08). "Penn State scientist at center of a storm". The Philadelphia
Inquirer. Archived from the original on 2009-12-30. http://www.webcitation.org/SmOvPIAez.

33.2 Leigh, David; Charles Arthur and Rob Evans (4 February 2010). "Detectives question climate
change scientist over email leaks". London: The Guardian.

http://www.guardian.co.uk/environment/2010/feb/04/climate-change-email-hacking-leaks.
Retrieved 2010-04-06.

347 4b pearce, Fred (9 F ebruary 2010). "Part two: How the 'climategate' scandal is bogus and
based on climate sceptics' lies". The Guardian (London).

http://www.guardian.co.uk/environment/2010/feb/09/climategate-bogus-sceptics-lies. Retrieved
2010-03-20.

35.2 Fahrenthold, David A.; Eilperin, Juliet (2010-12-05). "In emails, science of warming is hot



http://www.webcitation.org/5or5yyZYh
http://www.guardian.co.uk/environment/2010/feb/09/climategate-bogus-sceptics-lies
http://www.guardian.co.uk/environment/2010/feb/09/climategate-bogus-sceptics-lies
http://www.guardian.co.uk/environment/2010/feb/09/climategate-bogus-sceptics-lies
file:///wiki/Fred_Pearce
http://www.guardian.co.uk/environment/2010/feb/04/climate-change-email-hacking-leaks
http://www.guardian.co.uk/environment/2010/feb/04/climate-change-email-hacking-leaks
http://www.guardian.co.uk/environment/2010/feb/04/climate-change-email-hacking-leaks
http://www.webcitation.org/5mOvPIAez
http://www.philly.com/inquirer/magazine/78665162.html
file:///wiki/The_Philadelphia_Inquirer
file:///wiki/The_Philadelphia_Inquirer
http://www.webcitation.org/5mOvPIAez
http://www.reuters.com/article/GCA-GreenBusiness/idUSTRE5AM4AH20091123
http://www.reuters.com/article/GCA-GreenBusiness/idUSTRE5AM4AH20091123
http://www.reuters.com/article/GCA-GreenBusiness/idUSTRE5AM4AH20091123
http://www.reuters.com/article/GCA-GreenBusiness/idUSTRE5AM4AH20091123
http://www.abc.net.au/news/stories/2009/12/09/2766874.htm?site=thedrum
http://www.abc.net.au/news/stories/2009/12/09/2766874.htm?site=thedrum
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1232722/Professor-climate-change-scandal-helps-police-enquiries-researchers-banned.html
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1232722/Professor-climate-change-scandal-helps-police-enquiries-researchers-banned.html
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1232722/Professor-climate-change-scandal-helps-police-enquiries-researchers-banned.html
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1232722/Professor-climate-change-scandal-helps-police-enquiries-researchers-banned.html
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/environment/article7017905.ece
http://www.guardian.co.uk/environment/2009/dec/08/hacked-climate-emails-death-threats
http://www.guardian.co.uk/environment/2009/dec/08/hacked-climate-emails-death-threats
http://www.guardian.co.uk/environment/2009/dec/08/hacked-climate-emails-death-threats
http://news.bbc.co.uk/1/hi/england/norfolk/8453117.stm
http://news.bbc.co.uk/1/hi/england/norfolk/8453117.stm
http://www.eveningnews24.co.uk/content/News/story.aspx?brand=ENOnline&category=News&tBrand=enonline&tCategory=news&itemid=NOED09%20Jan%202010%2010%3A40%3A22%3A830
http://www.eveningnews24.co.uk/content/News/story.aspx?brand=ENOnline&category=News&tBrand=enonline&tCategory=news&itemid=NOED09%20Jan%202010%2010%3A40%3A22%3A830
http://www.eveningnews24.co.uk/content/News/story.aspx?brand=ENOnline&category=News&tBrand=enonline&tCategory=news&itemid=NOED09%20Jan%202010%2010%3A40%3A22%3A830
http://www.eveningnews24.co.uk/content/News/story.aspx?brand=ENOnline&category=News&tBrand=enonline&tCategory=news&itemid=NOED09%20Jan%202010%2010%3A40%3A22%3A830
http://www.guardian.co.uk/environment/2010/feb/04/climate-change-email-hacker-police-investigation
http://www.guardian.co.uk/environment/2010/feb/04/climate-change-email-hacker-police-investigation
http://www.guardian.co.uk/environment/2010/feb/04/climate-change-email-hacker-police-investigation
http://www.guardian.co.uk/environment/2010/feb/04/climate-change-email-hacker-police-investigation
http://www.webcitation.org/5mabKdXuI
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/environment/article6926325.ece
http://www.webcitation.org/5mabKdXuI
http://www.webcitation.org/5mabKdXuI
file:///wiki/Ben_Webster
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/environment/copenhagen/article6946281.ece
file:///wiki/The_Times
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/environment/copenhagen/article6946281.ece
file:///wiki/Ben_Webster
http://www.realclimate.org/index.php/archives/2009/11/the-cru-hack/
file:///wiki/RealClimate
http://www.realclimate.org/index.php/archives/2009/11/the-cru-hack/

debate". WashingtonPost.com (Washington Post). Archived from the original on 2010-04-09.
http://www.webcitation.org/SorSyyZYh. Retrieved 2010-04-03. "For a few, however, the stolen
files were confirmation that the climate establishment was trying to keep them out of the debate.
These include the familiar kind of climate skeptics, those who think that the climate isn't
changing or that it isn't a crisis. But they also include a handful of researchers who think climate
change is happening, but—for various reasons—are skeptical that mainstream science fully
understands the phenomenon."

36.2 Johnson, Keith (2009-11-23). Climate Emails Stoke Debate. Wall Street Journal. Archived
from the original on 2010-04-09. http://www.webcitation.org/50rSODMLS. Retrieved 2010-04-
03. "The emails include discussions of apparent efforts to make sure that reports from the
Intergovernmental Panel on Climate Change, a United Nations group that monitors climate
science, include their own views and exclude others. In addition, emails show that climate
scientists declined to make their data available to scientists whose views they disagreed with."

37.2 Bailey, Ronald. "The Scientific Tragedy of Climategate". Reason.
http://reason.com/archives/2009/12/01/the-scientific-tragedy-of-clim/. Retrieved 2010-04-18.
"In addition, the CRU crew evidently plotted to remove journal editors with whom they
disagreed and suppress the publication of articles that they disliked."

38.2 4 b Randerson, James (2010-01-27). "University in hacked climate change emails row broke
FOI rules". The Guardian (London). http://www.guardian.co.uk/environment/2010/jan/27/uea-
hacked-climate-emails-foi. Retrieved 2010-07-26. "In a statement, the deputy information
commissioner Graham Smith said emails between scientists at the university's Climatic
Research Unit (CRU) that were hacked and placed on the internet in November revealed that
FOI requests were 'not dealt with as they should have been under the legislation'. Some of the
hacked emails reveal scientists encouraging their colleagues to delete emails, apparently to
prevent them from being revealed to people making FOI requests. Such a breach of the act
could carry an unlimited fine, but Smith said no action could be taken against the university
because the specific request they had looked at happened in May 2008, well outside the six-
month limit for such prosecutions under the act."

39.2 Moore, Matthew (2009-11-24). "Climate change scientists face calls for public inquiry over
data manipulation claims". London: The Daily Telegraph. Archived from the original on 2010-
01-08. http://www.webcitation.org/5SmdXqgWeCz. Retrieved 2010-01-08. "said Lord Lawson,
Margaret Thatcher's former chancellor who has reinvented himself as a critic of climate change
science. "They were talking about destroying various files in order to prevent data being
revealed under the Freedom of Information Act and they were trying to prevent other dissenting
scientists from having their articles published in learned journals. "It may be that there's an
innocent explanation for all this... but there needs to be a fundamental independent inquiry to
get at the truth.""

40.~ "Climategate: Science Not Faked. But Not Pretty". Associated Press. 2009-12-03.
http://www.usnews.com/articles/news/energy/2009/12/12/climategate-science-not-faked-but-
not-pretty print.htm. Retrieved 2009-12-29.

41.2 Tierney, John. "E-Mail Fracas Shows Peril of Trying to Spin Science." The New York Times.
01 December 2009.

42 . Transcript of "Climategate" documentary, YLE TV1 Finland, first broadcast Dec. 7th, 2009.
"He [Mclntyre] objected to hiding the decline in one of his comments."

43.~ "E-Mail Fracas Shows Peril of Trying to Spin Science" by John Tierney, New York Times,
published November 30, 2009

44~ b poley, Henry C.; Alan W. Scaroni and Candice A. Yekel (3 February 2010). "RA-10
Inquiry Report: Concerning the Allegations of Research Misconduct Against Dr. Michael E.



http://www.research.psu.edu/orp/Findings_Mann_Inquiry.pdf
http://www.research.psu.edu/orp/Findings_Mann_Inquiry.pdf
file:///wiki/John_Tierney_(journalist)
http://www.nytimes.com/2009/12/01/science/01tier.html
file:///wiki/YLE_TV1
http://ohjelmat.yle.fi/mot/arkisto/mot_ilmastogate/transcript_english
http://www.nytimes.com/2009/12/01/science/01tier.html?_r=3&n=Top/News/Science/Columns/Findings
http://www.usnews.com/articles/news/energy/2009/12/12/climategate-science-not-faked-but-not-pretty_print.htm
http://www.usnews.com/articles/news/energy/2009/12/12/climategate-science-not-faked-but-not-pretty_print.htm
http://www.usnews.com/articles/news/energy/2009/12/12/climategate-science-not-faked-but-not-pretty_print.htm
http://www.webcitation.org/5mdXqWeCz
http://www.telegraph.co.uk/earth/environment/globalwarming/6637006/Climate-change-scientists-face-calls-for-public-inquiry-over-data-manipulation-claims.html
http://www.webcitation.org/5mdXqWeCz
http://www.webcitation.org/5mdXqWeCz
http://www.guardian.co.uk/environment/2010/jan/27/uea-hacked-climate-emails-foi
http://www.guardian.co.uk/environment/2010/jan/27/uea-hacked-climate-emails-foi
http://www.guardian.co.uk/environment/2010/jan/27/uea-hacked-climate-emails-foi
http://www.guardian.co.uk/environment/2010/jan/27/uea-hacked-climate-emails-foi
http://reason.com/archives/2009/12/01/the-scientific-tragedy-of-clim/
file:///wiki/Reason_(magazine)
http://reason.com/archives/2009/12/01/the-scientific-tragedy-of-clim/
http://www.webcitation.org/5or5ODMLS
http://online.wsj.com/article/SB125883405294859215.html
http://www.webcitation.org/5or5ODMLS
http://www.webcitation.org/5or5yyZYh
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2009/12/04/AR2009120404511.html
http://www.webcitation.org/5or5yyZYh

Mann, Department of Meteorology. College of Earth and Mineral Sciences, The Pennsylvania
State University". The Pennsylvania State University.

http://www.research.psu.edu/orp/Findings Mann_Inquiry.pdf. Retrieved 7 February 2010.

45nab Myles Allen (11 December 2009). "Science forgotten in climate emails fuss | Comment is
free". London: The Guardian. http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2009/dec/11/science-
climate-change-phil-jones. Retrieved 2010-01-05.

46.2~ "Data-leak lessons learned from the 'Climategate' hack". Network World.
http://www.computerworld.com/s/article/914148/Data leak lessons learned from the Climate
gate_hack?taxonomyld=.

47.2 "CRU's programming 'below commercial standards"'. BBC Newsnight. 2009-12-04.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/programmes/newsnight/8395514.stm. Retrieved 2010-03-26.

4grab Hickman, Leo, "Climate change champion and sceptic both call for inquiry into leaked
emails", November 23, 2009, The Guardian. Retrieved November 25, 2009.

n

49.2 "Inhofe declares victory in speech on global warming". Tulsa World.
http://www.tulsaworld.com/news/article.aspx?

subjectid=298&articleid=20091118 298 0 WSIGOS499419. Retrieved 2010-07-26.

50.~ Dempsey, Matt (November 23, 2009). "Listen: Inhofe Says He Will Call for Investigation on
"Climategate" on Washington Times Americas Morning Show". The Inhofe EPW Press Blog.
U.S. Senate Committee on Environment and Public Works. Archived from the original on 2009-
12-05. http://www.webcitation.org/5InFdZDUX. Retrieved November 29, 2009.

51.2 Pretending the climate email leak isn't a crisis won't make it go away, by George Monbiot,
The Guardian, 25 November 2009

52.2 Hickman, Leo; 'agencies' (2009-11-24). "Climate scientist at centre of leaked email row
dismisses conspiracy claims". Guardian.co.uk (London: The Guardian).
http://www.guardian.co.uk/environment/2009/nov/24/climate-professor-leaked-emails-uea.
Retrieved 2010-07-27.

53.2 "CRU Update 3". University of East Anglia — Communications Office. 1 December 2009.
Archived from the original on 2009-12-05. http://www.webcitation.org/5InKYt5cA. Retrieved
2009-12-05.

54.2 Telegraph staff (2009-12-01). "Professor at centre of climate change email row stands down
temporarily". felegraph.co.uk (London: The Daily Telegraph). Archived from the original on
2009-12-04. http://www.webcitation.org/511b6obB7. Retrieved 2009-12-01. "Professor Phil
Jones, the director of a research unit at the centre of a row over climate change data, has said he
will stand down from the post while an independent review takes place."

55.2 "Chair for climate email review", BBC News, 3 December 2009. Retrieved 5 December.

56.” "The Independent Climate Change Email inquiry". http://www.cce-review.org/News.php.
Retrieved 2010-06-18. "The publication date for the Independent Climate Change E-mails
Review report has been set for 7 July. Full details of publication arrangements will be given

nearer the time."

57.~ 25 Morello, Lauren (2009-11-24). "Stolen E-Mails Sharpen a Brawl Between Climate
Scientists and Skeptics". NY7Times.com (New York Times).
http://www.nytimes.com/cwire/2009/11/24/24climatewire-stolen-e-mails-sharpen-a-brawl-
between-clima-19517.html. Retrieved 2009-11-25.

58.2 Staff (22 November 2009). "Scientist: Leak of climate e-mails appalling". Associated Press.
http://www.physorg.com/news178199129.html.

59.2 Collins, Antonette (2009-12-08). "Climate scientist receives death threats". Australian
Broadcasting Corporation. http://www.abc.net.au/news/stories/2009/12/09/2766508.htm.

60.” Feldman, Stacy (2009-11-25). "Hacked climate emails called a smear campaign". Reuters.



http://www.reuters.com/article/internal_ReutersNewsRoom_BehindTheScenes_MOLT/idUSTRE5AO4TW20091125
http://www.abc.net.au/news/stories/2009/12/09/2766508.htm
file:///wiki/Australian_Broadcasting_Corporation
file:///wiki/Australian_Broadcasting_Corporation
http://www.abc.net.au/news/stories/2009/12/09/2766508.htm
http://www.physorg.com/news178199129.html
http://www.physorg.com/news178199129.html
http://www.nytimes.com/cwire/2009/11/24/24climatewire-stolen-e-mails-sharpen-a-brawl-between-clima-19517.html
http://www.nytimes.com/cwire/2009/11/24/24climatewire-stolen-e-mails-sharpen-a-brawl-between-clima-19517.html
http://www.nytimes.com/cwire/2009/11/24/24climatewire-stolen-e-mails-sharpen-a-brawl-between-clima-19517.html
http://www.nytimes.com/cwire/2009/11/24/24climatewire-stolen-e-mails-sharpen-a-brawl-between-clima-19517.html
http://www.cce-review.org/News.php
http://www.cce-review.org/News.php
file:///wiki/BBC_News
http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/8393449.stm
http://www.webcitation.org/5llb6obB7
http://www.telegraph.co.uk/earth/copenhagen-climate-change-confe/6703400/Professor-at-centre-of-climate-change-email-row-stands-down-temporarily.html
http://www.webcitation.org/5llb6obB7
http://www.webcitation.org/5llb6obB7
http://www.webcitation.org/5lnKYt5cA
https://www.uea.ac.uk/mac/comm/media/press/2009/dec/CRUphiljones
file:///wiki/University_of_East_Anglia
http://www.webcitation.org/5lnKYt5cA
http://www.guardian.co.uk/environment/2009/nov/24/climate-professor-leaked-emails-uea
http://www.guardian.co.uk/environment/2009/nov/24/climate-professor-leaked-emails-uea
http://www.guardian.co.uk/environment/2009/nov/24/climate-professor-leaked-emails-uea
file:///wiki/The_Guardian
http://www.guardian.co.uk/environment/georgemonbiot/2009/nov/25/monbiot-climate-leak-crisis-response
http://www.webcitation.org/5lnFdZDUX
http://epw.senate.gov/public/index.cfm?FuseAction=Minority.Blogs&ContentRecord_id=2188feb3-802a-23ad-4de4-3fbc0a92e126&Issue_id
http://www.webcitation.org/5lnFdZDUX
http://www.webcitation.org/5lnFdZDUX
http://www.tulsaworld.com/news/article.aspx?subjectid=298&articleid=20091118_298_0_WSIGOS499419
http://www.tulsaworld.com/news/article.aspx?subjectid=298&articleid=20091118_298_0_WSIGOS499419
http://www.tulsaworld.com/news/article.aspx?subjectid=298&articleid=20091118_298_0_WSIGOS499419
file:///wiki/The_Guardian
http://www.guardian.co.uk/environment/2009/nov/23/climate-sceptics-bob-ward-nigel-lawson
http://www.guardian.co.uk/environment/2009/nov/23/climate-sceptics-bob-ward-nigel-lawson
http://news.bbc.co.uk/2/hi/programmes/newsnight/8395514.stm
file:///wiki/BBC_Newsnight
http://news.bbc.co.uk/2/hi/programmes/newsnight/8395514.stm
http://www.computerworld.com/s/article/914148/Data_leak_lessons_learned_from_the_Climategate_hack?taxonomyId=
http://www.computerworld.com/s/article/914148/Data_leak_lessons_learned_from_the_Climategate_hack?taxonomyId=
file:///wiki/Network_World
http://www.computerworld.com/s/article/914148/Data_leak_lessons_learned_from_the_Climategate_hack?taxonomyId=
http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2009/dec/11/science-climate-change-phil-jones
http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2009/dec/11/science-climate-change-phil-jones
http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2009/dec/11/science-climate-change-phil-jones
http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2009/dec/11/science-climate-change-phil-jones
file:///wiki/Myles_Allen
http://www.research.psu.edu/orp/Findings_Mann_Inquiry.pdf
file:///wiki/The_Pennsylvania_State_University
http://www.research.psu.edu/orp/Findings_Mann_Inquiry.pdf
http://www.research.psu.edu/orp/Findings_Mann_Inquiry.pdf

http://www.reuters.com/article/internal ReutersNewsRoom BehindTheScenes MOLT/idUSTR
E5AO04TW20091125. Retrieved 2009-11-26.

61.2~ Revkin, Andrew (2009-11-22). "Your Dot: On Science and ‘Cyber-Terrorism’".
dotearth.blogs.NYTimes.com (New York Times).
http://dotearth.blogs.nytimes.com/2009/11/22/your-dot-on-science-and-cyber-terrorism/.

62.2 "Statement from the UK science community". The Times (London). 2009-12-09.
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/environment/article6950783.ece. Retrieved 2009-12-09.

63.2 Webster, Ben (2009-12-09). "Top scientists rally to the defence of the Met Office". Times
Online (London: The Times).

http://www.timesonline.co.uk/tol/news/environment/article6951029.ece. Retrieved 2010-07-27.
64.” "James Hansen: Climate Change Evidence 'Overwhelming.' Hacked E-mails 'Indicate Poor

Judgement' - The Human Condition Blog". blog.newsweek.com. Newsweek.

http://blog.newsweek.com/blogs/thehumancondition/archive/2009/11/25/james-hansen-climate-

change-evidence-overwhelming-hacked-emails-indicate-poor-judgement.aspx. Retrieved 2009-
11-26.

65.2 "Hans von Storch". coast.gkss.de. Archived from the original on 2009-12-05.
http://www.webcitation.org/5InGénbG4. Retrieved 2009-11-28.

66.2 Johnson, Keith (2009-11-24). "Lawmakers Probe Climate Emails". online.wsj.com. Wall
Street Journal. http://online.wsj.com/article/SB125902685372961609.html. Retrieved 2010-07-
26.

67.2 "Statement by Working Group I of the Intergovernmental Panel on Climate Change on stolen

emails from the Climatic Research Unit at the University of East Anglia, United Kingdom".
IPCC. 2009-12-04. http://www.ipcc.ch/pdf/presentations/ W Glstatement04122009.pdf.
Retrieved 2009-12-08.

68.2 "[PCC Chairman statement on news reports regarding hacking of the East Anglia University
email communications" (PDF). /PCC. 2009-12-04. http://www.ipcc.ch/pdf/presentations/rkp-
statement-4dec09.pdf. Retrieved 2009-12-08.

69.” "Impact of CRU Hacking on the AMS Statement on Climate Change". American
Meteorological Society. 25 November 2009. Archived from the original on 2009-12-05.
http://www.webcitation.org/SInFDGhdZ.

70.2 "AGU News: AGU Statement Regarding the Recent Release of E-mails". American
Geophysical Union. 2009-12-08. http://www.agu.org/news/archives/2009-12-08 hacked-
emails-climate-researchshtml.shtml. Retrieved 2010-05-22.

71.2 "AAAS Reaffirms Statements on Climate Change and Integrity". American Association for

the Advancement of Science. 2009-12-04.
http://www.aaas.org/news/releases/2009/1204climate_statement.shtml. Retrieved 2009-12-08.

72.2 "Science and Technology Committee Announcement: The Disclosure of Climate Data from
the Climatic Research Unit at the University of East Anglia". 2010-01-22.

http://www.parliament.uk/parliamentary committees/science_technology/s t pnl4 100122.cf
m. Retrieved 2010-01-22.

737 @b vSeience and Technology — Memoranda". House of Commons.
http://www.publications.parliament.uk/pa/cm200910/cmselect/cmsctech/memo/climatedata/cont
ents.htm. Retrieved 27 February 2010.

74.2 Official Shorthand Writers to the Houses of Parliament (3 March 2010). "House of Commons
Science and Technology Select Committee, Session 2009—10: Uncorrected oral evidence, 1
March 2010, "The disclosure of climate data from the Climatic Research Unit at the University
of East Anglia," HC 387-i. Uploaded on 3 March 2010". UK Parliament website.

http://www.publications.parliament.uk/pa/cm200910/cmselect/cmsctech/uc387-i/uc38702.htm.
Retrieved 2010-03-06.



http://www.publications.parliament.uk/pa/cm200910/cmselect/cmsctech/uc387-i/uc38702.htm
http://www.publications.parliament.uk/pa/cm200910/cmselect/cmsctech/uc387-i/uc38702.htm
http://www.publications.parliament.uk/pa/cm200910/cmselect/cmsctech/uc387-i/uc38702.htm
http://www.publications.parliament.uk/pa/cm200910/cmselect/cmsctech/uc387-i/uc38702.htm
http://www.publications.parliament.uk/pa/cm200910/cmselect/cmsctech/memo/climatedata/contents.htm
http://www.publications.parliament.uk/pa/cm200910/cmselect/cmsctech/memo/climatedata/contents.htm
http://www.publications.parliament.uk/pa/cm200910/cmselect/cmsctech/memo/climatedata/contents.htm
http://www.parliament.uk/parliamentary_committees/science_technology/s_t_pn14_100122.cfm
http://www.parliament.uk/parliamentary_committees/science_technology/s_t_pn14_100122.cfm
http://www.parliament.uk/parliamentary_committees/science_technology/s_t_pn14_100122.cfm
http://www.parliament.uk/parliamentary_committees/science_technology/s_t_pn14_100122.cfm
http://www.aaas.org/news/releases/2009/1204climate_statement.shtml
file:///wiki/American_Association_for_the_Advancement_of_Science
file:///wiki/American_Association_for_the_Advancement_of_Science
http://www.aaas.org/news/releases/2009/1204climate_statement.shtml
http://www.agu.org/news/archives/2009-12-08_hacked-emails-climate-researchshtml.shtml
http://www.agu.org/news/archives/2009-12-08_hacked-emails-climate-researchshtml.shtml
file:///wiki/American_Geophysical_Union
file:///wiki/American_Geophysical_Union
http://www.agu.org/news/archives/2009-12-08_hacked-emails-climate-researchshtml.shtml
http://www.webcitation.org/5lnFDGhdZ
http://www.ametsoc.org/policy/climatechangeclarify.html
http://www.webcitation.org/5lnFDGhdZ
http://www.ipcc.ch/pdf/presentations/rkp-statement-4dec09.pdf
http://www.ipcc.ch/pdf/presentations/rkp-statement-4dec09.pdf
file:///wiki/IPCC
http://www.ipcc.ch/pdf/presentations/rkp-statement-4dec09.pdf
http://www.ipcc.ch/pdf/presentations/rkp-statement-4dec09.pdf
http://www.ipcc.ch/pdf/presentations/WGIstatement04122009.pdf
file:///wiki/IPCC
http://www.ipcc.ch/pdf/presentations/WGIstatement04122009.pdf
http://www.ipcc.ch/pdf/presentations/WGIstatement04122009.pdf
http://online.wsj.com/article/SB125902685372961609.html
http://online.wsj.com/article/SB125902685372961609.html
http://www.webcitation.org/5lnG6nbG4
http://coast.gkss.de/G/Mitarbeiter/storch/
http://www.webcitation.org/5lnG6nbG4
http://blog.newsweek.com/blogs/thehumancondition/archive/2009/11/25/james-hansen-climate-change-evidence-overwhelming-hacked-emails-indicate-poor-judgement.aspx
http://blog.newsweek.com/blogs/thehumancondition/archive/2009/11/25/james-hansen-climate-change-evidence-overwhelming-hacked-emails-indicate-poor-judgement.aspx
file:///wiki/Newsweek
http://blog.newsweek.com/blogs/thehumancondition/archive/2009/11/25/james-hansen-climate-change-evidence-overwhelming-hacked-emails-indicate-poor-judgement.aspx
http://blog.newsweek.com/blogs/thehumancondition/archive/2009/11/25/james-hansen-climate-change-evidence-overwhelming-hacked-emails-indicate-poor-judgement.aspx
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/environment/article6951029.ece
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/environment/article6951029.ece
file:///wiki/Ben_Webster
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/environment/article6950783.ece
file:///wiki/The_Times
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/environment/article6950783.ece
http://dotearth.blogs.nytimes.com/2009/11/22/your-dot-on-science-and-cyber-terrorism/
http://dotearth.blogs.nytimes.com/2009/11/22/your-dot-on-science-and-cyber-terrorism/
http://www.reuters.com/article/internal_ReutersNewsRoom_BehindTheScenes_MOLT/idUSTRE5AO4TW20091125
http://www.reuters.com/article/internal_ReutersNewsRoom_BehindTheScenes_MOLT/idUSTRE5AO4TW20091125

75.1 @b Webster, Ben (2009-12-05). "Met Office to re-examine 160 years of climate data". Times
Online (London: The Times).
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/environment/article6945445.ece. Retrieved 2010-07-27.

76.~ 2 b Dayid Batty and agencies (5 December 2009). "Met Office to publish climate change data
amid fraud claims"". London: Guardian.
http://www.guardian.co.uk/environment/2009/dec/05/met-office-publish-climate-data. Retrieved
2010-07-26.

77.2 "Release of global-average temperature data, Met Office press release.". metoffice.gov.uk.
2009-12-05. http://www.metoffice.gov.uk/corporate/pressoffice/2009/pr20091205.html.
Retrieved 2010-07-26.

78.2 "UK Met Office to publish climate record". cnn.com. 2009-12-06.

http://www.cnn.com/2009/TECH/science/12/05/climate.data.met.office/. Retrieved 2010-07-
26.

79.~ 45 "The disclosure of climate data from the Climatic Research Unit at the University of East
Anglia". House of Commons Science and Technology Committee. Parliament of the United

Kingdom. 31 March 2010. pp. 28-31.
http://www.publications.parliament.uk/pa/cm200910/cmselect/cmsctech/387/38706.htm#a16.
"We regret that the ICO made a statement to the press that went beyond that which it could
substantiate and that it took over a month for the ICO properly to put the record straight. We
recommend that the ICO develop procedures to ensure that its public comments are checked and
that mechanisms exist to swiftly correct any mis-statements or misinterpretations of such
statements."

80.~ Enforcement cases - Freedom of Information Act - ICO

81.2 Press Association (25 February 2010). "University of East Anglia rejects lost climate data
claims". The Guardian (London). http://www.guardian.co.uk/environment/2010/feb/25/uea-
rejects-lost-data-claims. Retrieved 2010-02-26.

82.”~ Kendall, Ben (2010-02-26). "UEA rejects 'Climategate' accusations". edp24.co.uk. Norfolk
News. http://www.edp24.co.uk/content/edp24/news/story.aspx?

brand=EDPOnline&category=News&tBrand=EDPOnline&tCategory=xDefault&itemid=NOE
D25%20Feb%202010%2021%3A34%3A08%3A113. Retrieved 2010-07-27.

83.2 "Correspondence between University of East Anglia and the Information Commissioner's
Office". University of East Anglia. 26 Feb 2010.

http://www.uea.ac.uk/mac/comm/media/press/CRUstatements/ICOcorrespondence. Retrieved
2010-03-29.

84.”~ Graham Smith, Deputy Commissioner, ICO (29 February 2010). "letter to Brian Summers
University of East Anglia". University of East Anglia.
http://www.uea.ac.uk/mac/comm/media/press/CRUstatements/ICO+response+to+UEA.
Retrieved 2010-03-29.

85.~ Webster, Ben (2010-02-27). "University ‘tried to mislead MPs on climate change e-mails’".
Times Online (London: The Times).
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/environment/article7043566.ece. Retrieved 2010-07-27.

86.~ 4 & Webster, Ben (2010-03-31). "Climate-row professor Phil Jones should return to work, say
MPs". Times Online (London: The Times).

http://www.timesonline.co.uk/tol/news/environment/article7081921.ece. Retrieved 2010-07-26.
"Phil Jones, of the University of East Anglia, was acting “in line with common practice in the
climate science community” when he refused to share his raw data and computer codes with
critics."

87.2 Timmer, John (2010-03). "UK Parliament clears climatologists, calls for more openness". Ars



http://arstechnica.com/science/news/2010/03/uk-parliament-clears-climatologists-calls-for-more-openness.ars
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/environment/article7081921.ece
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/environment/article7081921.ece
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/environment/article7081921.ece
file:///wiki/Ben_Webster
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/environment/article7043566.ece
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/environment/article7043566.ece
file:///wiki/Ben_Webster
http://www.uea.ac.uk/mac/comm/media/press/CRUstatements/ICO+response+to+UEA
http://www.uea.ac.uk/mac/comm/media/press/CRUstatements/ICO+response+to+UEA
http://www.uea.ac.uk/mac/comm/media/press/CRUstatements/ICO+response+to+UEA
http://www.uea.ac.uk/mac/comm/media/press/CRUstatements/ICOcorrespondence
http://www.uea.ac.uk/mac/comm/media/press/CRUstatements/ICOcorrespondence
http://www.uea.ac.uk/mac/comm/media/press/CRUstatements/ICOcorrespondence
http://www.edp24.co.uk/content/edp24/news/story.aspx?brand=EDPOnline&category=News&tBrand=EDPOnline&tCategory=xDefault&itemid=NOED25%20Feb%202010%2021%3A34%3A08%3A113
http://www.edp24.co.uk/content/edp24/news/story.aspx?brand=EDPOnline&category=News&tBrand=EDPOnline&tCategory=xDefault&itemid=NOED25%20Feb%202010%2021%3A34%3A08%3A113
http://www.edp24.co.uk/content/edp24/news/story.aspx?brand=EDPOnline&category=News&tBrand=EDPOnline&tCategory=xDefault&itemid=NOED25%20Feb%202010%2021%3A34%3A08%3A113
file:///wiki/Norfolk_News
file:///wiki/Norfolk_News
http://www.edp24.co.uk/content/edp24/news/story.aspx?brand=EDPOnline&category=News&tBrand=EDPOnline&tCategory=xDefault&itemid=NOED25%20Feb%202010%2021%3A34%3A08%3A113
http://www.guardian.co.uk/environment/2010/feb/25/uea-rejects-lost-data-claims
http://www.guardian.co.uk/environment/2010/feb/25/uea-rejects-lost-data-claims
http://www.guardian.co.uk/environment/2010/feb/25/uea-rejects-lost-data-claims
http://www.guardian.co.uk/environment/2010/feb/25/uea-rejects-lost-data-claims
http://www.ico.gov.uk/what_we_cover/freedom_of_information/enforcement.aspx
http://www.publications.parliament.uk/pa/cm200910/cmselect/cmsctech/387/38706.htm#a16
http://www.publications.parliament.uk/pa/cm200910/cmselect/cmsctech/387/38706.htm#a16
http://www.publications.parliament.uk/pa/cm200910/cmselect/cmsctech/387/38706.htm#a16
http://www.cnn.com/2009/TECH/science/12/05/climate.data.met.office/
http://www.cnn.com/2009/TECH/science/12/05/climate.data.met.office/
http://www.metoffice.gov.uk/corporate/pressoffice/2009/pr20091205.html
http://www.metoffice.gov.uk/corporate/pressoffice/2009/pr20091205.html
http://www.guardian.co.uk/environment/2009/dec/05/met-office-publish-climate-data
http://www.guardian.co.uk/environment/2009/dec/05/met-office-publish-climate-data
http://www.guardian.co.uk/environment/2009/dec/05/met-office-publish-climate-data
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/environment/article6945445.ece
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/environment/article6945445.ece
file:///wiki/Ben_Webster

Technica. http://arstechnica.com/science/news/2010/03/uk-parliament-clears-climatologists-
calls-for-more-openness.ars. Retrieved 2010-07-27.

88.2 "Freedom of Information Act 2000 (Section 50) / Environmental Information Regulations
2004 Decision Notice, Reference: FER0238017". Information Commissioner's Office. 2010-07-
07. http://www.ico.gov.uk/upload/documents/decisionnotices/2010/fer 0238017.pdf. Retrieved
2010-07-27.

89.2 "UN body wants probe of climate email row". BBC. 2009-12-04. Archived from the original
on 2010-01-06. http://www.webcitation.org/SmaZrjyf5. Retrieved 2010-01-06. "Dr Pachauri
told BBC Radio 4's The Report programme that the claims were serious and he wants them
investigated. "We will certainly go into the whole lot and then we will take a position on it," he
said. "We certainly don't want to brush anything under the carpet. This is a serious issue and we
will look into it in detail. [...] Saudi Arabia's lead climate negotiator has said the email row will
have a "huge impact" on next week's UN climate summit in Copenhagen. [...] Mohammad Al-
Sabban told BBC News that he expects it to derail the single biggest objective of the summit —
to agree limitations on greenhouse gas emissions. [...] "It appears from the details of the scandal
that there is no relationship whatsoever between human activities and climate change," he told
BBC News.""

90.~ Wilkinson, Marian (2009-12-10). "No cover-up inquiry, climate chief". The Age (Melbourne).
http://www.theage.com.au/national/no-coverup-inquiry-climate-chief-20091209-kk2 g.html.

Retrieved 2009-12-09.

91.2 Broder, John M. (2009-12-01). "Climatologist [.eaves Post in Inquiry Over email Leaks".
NYTimes (New York Times).
http://www.nytimes.com/2009/12/02/science/earth/02scientist.html? r=1&ref=earth. Retrieved

2010-07-27.

92.~ "University Reviewing Recent Reports on Climate Information". College of Earth and
Mineral Sciences, Pennsylvania State University. Archived from the original on 2009-12-06.
http://www.webcitation.org/510IN4ORz. Retrieved 2009-12-06.

932 2b Genaro C. Armas, Associated Press (December 3, 2009). "Penn St. prof. welcomes climate
change scrutiny". Google. Archived from the original on 2009-12-06.
http://www.webcitation.org/51oJCAUII. Retrieved 2009-12-06.

94.2~ Flam, Faye (2010-01-03). "Penn State climatologist cleared of misconduct". Philadelphia

Inquirer. http://www.philly.com/philly/news/breaking/83508102.html. Retrieved 2010-01-04.
95.2 Warner, Frank (2010-01-03). "Penn State climate professor: 'I'm a skeptic"'. The Morning

Call. http://www.mcall.com/news/local/all-global-warming-penn-state-
0328.0.777593 print.story. Retrieved 2010-03-28.

96.” Kaplun, Alex (5 March 2010). "E-Mails Show Scientists Planning Push-Back Against
'McCarthyite' Attacks on Climate Science". The New York Times.

http://www.nytimes.com/gwire/2010/03/05/05 greenwire-e-mails-show-scientists-planning-
push-back-aga-33296.html. Retrieved 11 May 2010.

97.2~ Some scientists misread poll data on global warming controversy, March 9, 2010, Dan
Vergano, USA Today

98.2 Jonsson, Patrik (July 7, 2010). "* Climate scientists exonerated in 'climategate' but public
trust damaged". Christian Science Monitor.
http://www.csmonitor.com/Environment/2010/0707/Climate-scientists-exonerated-in-
climategate-but-public-trust-damaged. Retrieved 12 July 2010.

99.~ Krugman, Paul (2010-07-25). "Who Cooked the Planet?". NYTimes.com (New York Times).
http://www.nytimes.com/2010/07/26/opinion/26krugman.html. Retrieved 2010-07-27.

100.~ 2 & Satter, Raphael G. (March 30, 2010). "UK 'Climategate' inquiry largely clears scientists".



http://news.yahoo.com/s/ap/20100330/ap_on_re_us/climate_hacked_e_mails
http://www.nytimes.com/2010/07/26/opinion/26krugman.html
http://www.nytimes.com/2010/07/26/opinion/26krugman.html
file:///wiki/Paul_Krugman
http://www.csmonitor.com/Environment/2010/0707/Climate-scientists-exonerated-in-climategate-but-public-trust-damaged
http://www.csmonitor.com/Environment/2010/0707/Climate-scientists-exonerated-in-climategate-but-public-trust-damaged
http://www.csmonitor.com/Environment/2010/0707/Climate-scientists-exonerated-in-climategate-but-public-trust-damaged
http://www.csmonitor.com/Environment/2010/0707/Climate-scientists-exonerated-in-climategate-but-public-trust-damaged
http://www.usatoday.com/tech/science/columnist/vergano/2010-03-05-global-warming-doubt_N.htm
http://www.nytimes.com/gwire/2010/03/05/05greenwire-e-mails-show-scientists-planning-push-back-aga-33296.html
http://www.nytimes.com/gwire/2010/03/05/05greenwire-e-mails-show-scientists-planning-push-back-aga-33296.html
http://www.nytimes.com/gwire/2010/03/05/05greenwire-e-mails-show-scientists-planning-push-back-aga-33296.html
http://www.nytimes.com/gwire/2010/03/05/05greenwire-e-mails-show-scientists-planning-push-back-aga-33296.html
http://www.mcall.com/news/local/all-global-warming-penn-state-0328,0,777593,print.story
http://www.mcall.com/news/local/all-global-warming-penn-state-0328,0,777593,print.story
http://www.mcall.com/news/local/all-global-warming-penn-state-0328,0,777593,print.story
http://www.philly.com/philly/news/breaking/83508102.html
http://www.philly.com/philly/news/breaking/83508102.html
http://www.webcitation.org/5loJCAUIi
http://www.google.com/hostednews/ap/article/ALeqM5izNbUAsY0l5eBzcvw_JFleAvawuwD9CC3NF00
http://www.webcitation.org/5loJCAUIi
http://www.webcitation.org/5loJCAUIi
file:///wiki/Associated_Press
http://www.webcitation.org/5loIN4ORz
http://www.ems.psu.edu/sites/default/files/u5/Mann_Public_Statement.pdf
http://www.webcitation.org/5loIN4ORz
http://www.nytimes.com/2009/12/02/science/earth/02scientist.html?_r=1&ref=earth
http://www.nytimes.com/2009/12/02/science/earth/02scientist.html?_r=1&ref=earth
http://www.theage.com.au/national/no-coverup-inquiry-climate-chief-20091209-kk2g.html
file:///wiki/The_Age
http://www.theage.com.au/national/no-coverup-inquiry-climate-chief-20091209-kk2g.html
http://www.webcitation.org/5maZrjyf5
http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/8394483.stm
http://www.webcitation.org/5maZrjyf5
http://www.ico.gov.uk/upload/documents/decisionnotices/2010/fer_0238017.pdf
http://www.ico.gov.uk/upload/documents/decisionnotices/2010/fer_0238017.pdf
http://www.ico.gov.uk/upload/documents/decisionnotices/2010/fer_0238017.pdf
http://arstechnica.com/science/news/2010/03/uk-parliament-clears-climatologists-calls-for-more-openness.ars
http://arstechnica.com/science/news/2010/03/uk-parliament-clears-climatologists-calls-for-more-openness.ars

The Associated Press.

http://news.yahoo.com/s/ap/20100330/ap_on_re_us/climate_hacked e_mails. Retrieved
3/31/2010.

101.2 "The disclosure of climate data from the Climatic Research Unit at the University of East
Anglia". House of Commons Science and Technology Committee. Parliament of the United
Kingdom. 31 March 2010. pp. 52-54.
http://www.publications.parliament.uk/pa/cm200910/cmselect/cmsctech/387/387i.pdf. "The
committee's report was not unanimous; Labour MP Graham Stringer voted against several of its
recommendations including an amendment by Evan Harris declaring that Dr Jones' scientific
reputation remained intact."

102.~ Adams, David (2010-04-14). "Scientists cleared of malpractice in UEA's hacked emails
inquiry". The Guardian (London).
http://www.guardian.co.uk/environment/2010/apr/14/oxburgh-uea-cleared-malpractice.
Retrieved 2010-04-14.

103.~ "'Clean bill of health' for climate centre". Peterborough Evening Telegraph. 2010-04-14.

http://www.peterboroughtoday.co.uk/news/national/clean_bill of health for climate centre 1 _
505641. Retrieved 2010-04-14.

104.~ ""No malpractice' by climate unit". BBC News. 2010-04-14.
http:/news.bbe.co.uk/1/hi/sci/tech/8618024.stm. Retrieved 2010-04-14.

105.2 Webster, Ben (2010-04-14). "Climate scientists at East Anglia University cleared by
inquiry". Times Online (London: The Times).
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/environment/article7097234.ece. Retrieved 2010-07-27.

106.~ "Response by the University of East Anglia to the Report by Lord Oxburgh’s Science
Assessment Panel". University of East Anglia. 2010-04-14.
http://www.uea.ac.uk/mac/comm/media/press/CRUstatements/oxburgh. Retrieved 2010-04-14.

107.2 "Third 'Climategate' inquiry to report, Today programme, BBC Radio 4, 7 July 2010". BBC
News. 2010-07-07. http://news.bbc.co.uk/today/hi/today/newsid 8795000/8795643.stm.

Retrieved 2010-07-27.
108.2 Adam, David (2010-07-07). ""Climategate' review clears scientists of dishonesty over data".

London: The Guardian. http://www.guardian.co.uk/environment/2010/jul/07/climategate-
review-clears-scientists-dishonesty. Retrieved 11 July 2010.

109.~ Climategate: No whitewash, but CRU scientists are far from squeaky clean, Fred Pearce,
The Guardian 7 July 2010

110.~2 "A Climate Change Corrective". The New York Times. 7-11-2010.
http://www.nytimes.com/2010/07/11/opinion/11sun2.html? r=1. Retrieved 11 July 2010.

111.2 "Newspapers retract Climategate claims but damage still done". The Gaggle (Newsweek).
June 25, 2010. http://www.newsweek.com/blogs/the-gaggle/2010/06/25/newspapers-retract-
climategate-claims-but-damage-still-done.html.

112.2~ "Climategate still echoes". The Boston Herald. 2010-07-11.

http://www.bostonherald.com/news/opinion/editorials/view.bg?

articleid=1267043&srvc=home&position=emailed. Retrieved 2010-07-12.
113.~ "A Climate Absolution? The alarmists still won't separate science from politics.". The Wall

Street Journal. July 16, 2010.

http://online.wsj.com/article/SB10001424052748703394204575367483847033948.html?
mod=WSJ Opinion LEADTop. Retrieved 23 July 2010.
114.~ "Climategate and the Big Green Lie by Clive Crook, The Atlantic, July 14, 2010".

Theatlantic.com. 2010-07-14. http://www.theatlantic.com/politics/archive/2010/07/climategate-
and-the-big-green-1ie/59709. Retrieved 2010-07-27.

115.2 http://www.bbc.co.uk/news/10507144



http://www.bbc.co.uk/news/10507144
http://www.theatlantic.com/politics/archive/2010/07/climategate-and-the-big-green-lie/59709
http://www.theatlantic.com/politics/archive/2010/07/climategate-and-the-big-green-lie/59709
http://www.theatlantic.com/politics/archive/2010/07/climategate-and-the-big-green-lie/59709
http://online.wsj.com/article/SB10001424052748703394204575367483847033948.html?mod=WSJ_Opinion_LEADTop
http://online.wsj.com/article/SB10001424052748703394204575367483847033948.html?mod=WSJ_Opinion_LEADTop
http://online.wsj.com/article/SB10001424052748703394204575367483847033948.html?mod=WSJ_Opinion_LEADTop
http://www.bostonherald.com/news/opinion/editorials/view.bg?articleid=1267043&srvc=home&position=emailed
http://www.bostonherald.com/news/opinion/editorials/view.bg?articleid=1267043&srvc=home&position=emailed
http://www.bostonherald.com/news/opinion/editorials/view.bg?articleid=1267043&srvc=home&position=emailed
http://www.newsweek.com/blogs/the-gaggle/2010/06/25/newspapers-retract-climategate-claims-but-damage-still-done.html
http://www.newsweek.com/blogs/the-gaggle/2010/06/25/newspapers-retract-climategate-claims-but-damage-still-done.html
http://www.newsweek.com/blogs/the-gaggle/2010/06/25/newspapers-retract-climategate-claims-but-damage-still-done.html
http://www.nytimes.com/2010/07/11/opinion/11sun2.html?_r=1
http://www.nytimes.com/2010/07/11/opinion/11sun2.html?_r=1
http://www.guardian.co.uk/environment/cif-green/2010/jul/07/climategate-scientists
http://www.guardian.co.uk/environment/2010/jul/07/climategate-review-clears-scientists-dishonesty
http://www.guardian.co.uk/environment/2010/jul/07/climategate-review-clears-scientists-dishonesty
http://www.guardian.co.uk/environment/2010/jul/07/climategate-review-clears-scientists-dishonesty
http://news.bbc.co.uk/today/hi/today/newsid_8795000/8795643.stm
http://news.bbc.co.uk/today/hi/today/newsid_8795000/8795643.stm
http://www.uea.ac.uk/mac/comm/media/press/CRUstatements/oxburgh
http://www.uea.ac.uk/mac/comm/media/press/CRUstatements/oxburgh
http://www.uea.ac.uk/mac/comm/media/press/CRUstatements/oxburgh
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/environment/article7097234.ece
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/environment/article7097234.ece
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/environment/article7097234.ece
file:///wiki/Ben_Webster
http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/8618024.stm
http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/8618024.stm
http://www.peterboroughtoday.co.uk/news/national/clean_bill_of_health_for_climate_centre_1_505641
http://www.peterboroughtoday.co.uk/news/national/clean_bill_of_health_for_climate_centre_1_505641
http://www.peterboroughtoday.co.uk/news/national/clean_bill_of_health_for_climate_centre_1_505641
http://www.guardian.co.uk/environment/2010/apr/14/oxburgh-uea-cleared-malpractice
http://www.guardian.co.uk/environment/2010/apr/14/oxburgh-uea-cleared-malpractice
http://www.guardian.co.uk/environment/2010/apr/14/oxburgh-uea-cleared-malpractice
file:///wiki/Graham_Stringer
http://www.publications.parliament.uk/pa/cm200910/cmselect/cmsctech/387/387i.pdf
http://www.publications.parliament.uk/pa/cm200910/cmselect/cmsctech/387/387i.pdf
http://www.publications.parliament.uk/pa/cm200910/cmselect/cmsctech/387/387i.pdf
http://news.yahoo.com/s/ap/20100330/ap_on_re_us/climate_hacked_e_mails

116.~ "Science Behind Closed Doors". The Economist. July 8, 2010.
http://www.economist.com/node/16537628. Retrieved 11 July 2010.

117.2 Brainard, Curtis (2010-07-07). "Wanted: Climate Front-Pager: Reviews vindicating
scientists get strong blog coverage, but more high-profile stories are needed". ¢jr.org. Columbia
Journalism Review. http://www.cjr.org/the_observatory/wanted climate frontpager.php.
Retrieved 2010-07-27.

118.2 Brainard, Curtis (2010-07-13). "I’ll Have the Climate Coverage, Please: Kurtz wants some:
so does the Times, though it doesn’t deliver". ¢jr.org. Columbia Journalism Review.
http://www.cjr.org/the observatory/ill have the climate coverage.php. Retrieved 2010-07-27.

119.2 "The 7.30 Report". ABC. 2009-07-27.
http://www.abc.net.au/7.30/content/2009/5s2638036.htm. Retrieved 2010-06-05.

120.2 Following his visit to the Victorian town of Beaufort Abbott was quoted in the local
newspaper as follows: "In a wide ranging speech, Mr Abbott talked about climate change, the
Liberals [sic] political fortunes and Kevin Rudd. 'The argument (on climate change) is absolute
crap,' he said. 'However, the politics of this are tough for us. 80% of people believe climate
change is a real and present danger,' Mr Abbott said." See:

* Unattributed (2009-10-02). "Tony Abbott visits Beaufort". Pyrenees Advocate: p. 5.

* Rintoul, Stuart (2009-12-12). "The town that turned up the temperature". The Weekend
Australian: pp. 1, 6. http://www.theaustralian.com.au/politics/the-town-that-turned-up-
the-temperature/story-e6frgezf-1225809567009. Retrieved 2010-02-19.

121.2 Tiffen, Rodney (26 July 2010). "You wouldn't read about it: Climate scientists right". Sydney
Morning Herald. http://www.smh.com.au/environment/climate-change/you-wouldnt-read-
about-it-climate-scientists-right-20100727-10t51.html. Retrieved 30 July 2010.



http://www.smh.com.au/environment/climate-change/you-wouldnt-read-about-it-climate-scientists-right-20100727-10t5i.html
http://www.smh.com.au/environment/climate-change/you-wouldnt-read-about-it-climate-scientists-right-20100727-10t5i.html
http://www.smh.com.au/environment/climate-change/you-wouldnt-read-about-it-climate-scientists-right-20100727-10t5i.html
file:///wiki/Rodney_Tiffen
http://www.theaustralian.com.au/politics/the-town-that-turned-up-the-temperature/story-e6frgczf-1225809567009
http://www.theaustralian.com.au/politics/the-town-that-turned-up-the-temperature/story-e6frgczf-1225809567009
http://www.theaustralian.com.au/politics/the-town-that-turned-up-the-temperature/story-e6frgczf-1225809567009
file:///wiki/Kevin_Rudd
file:///wiki/Liberal_Party_of_Australia
file:///wiki/Beaufort,_Victoria
file:///wiki/Victoria_(Australia)
http://www.abc.net.au/7.30/content/2009/s2638036.htm
http://www.abc.net.au/7.30/content/2009/s2638036.htm
http://www.cjr.org/the_observatory/ill_have_the_climate_coverage.php
http://www.cjr.org/the_observatory/ill_have_the_climate_coverage.php
http://www.cjr.org/the_observatory/ill_have_the_climate_coverage.php
http://www.cjr.org/the_observatory/wanted_climate_frontpager.php
http://www.cjr.org/the_observatory/wanted_climate_frontpager.php
http://www.cjr.org/the_observatory/wanted_climate_frontpager.php
http://www.economist.com/node/16537628
http://www.economist.com/node/16537628

	Climatic Research Unit email controversy
	Contents
	Timeline of the initial incident
	Content of the documents
	Responses
	University of East Anglia
	Climatologists
	Scientific organizations
	Parliament
	UK Government
	UK Met Office
	Information Commissioner's Office

	Other responses

	Reports
	House of Commons Science and Technology Committee
	Science Assessment Panel
	Independent Climate Change Email Review
	Media reception

	See also
	References


